스웨덴, 유치원 과정 폐지하고 초등학교 1학년 통합
스웨덴 국회는 유치원 과정을 폐지하고 초등학교 1학년을 통합하는 10년제 초등학교를 승인했습니다. 이는 학교의 일관성을 높이고 교육 격차를 줄이기 위한 조치입니다.
10년제 초등학교 도입 배경
스웨덴 국회는 10년제 초등학교 도입을 결정했습니다. 이는 유치원 과정을 없애고, 기존 초등학교 1학년을 통합하여 10년 동안 초등 교육을 받도록 하는 개편안입니다. 이번 결정은 오랫동안 준비되어 왔으며, 정치적 이견 없이 초당적으로 이루어졌습니다. 로타 에드홀름(Lotta Edholm) 교육부 장관은 "가장 중요한 것은 학교의 일관성을 확보하고 교육의 평등성을 높이는 것입니다."라고 밝혔습니다.
교육부 장관의 주요 발언
로타 에드홀름 교육부 장관은 교육 격차 해소를 강조하며, 유치원 과정에서 학생들의 학습 내용과 준비 수준에 큰 차이가 있다고 지적했습니다. 그녀는 일부 학생들은 매우 체계적인 교육을 받는 반면, 그렇지 못한 학생들은 초등학교 1학년 입학 준비가 덜 되어 있다고 설명했습니다. 이러한 이유로, 이번 개편을 통해 학생들이 더 일찍 읽기, 쓰기, 셈하기를 배우도록 지원할 것이라고 밝혔습니다.
야당의 입장
사회민주당 교육 정책 대변인인 아사 베스트룬드(Åsa Westlund)는 정부가 1학년 과정의 새로운 교육 과정을 마련하여 지속적인 교육과 일관성을 보장해야 한다고 강조했습니다. 또한, 그녀는 유치원 교사들이 초등학교에서 가르칠 수 있도록 필요한 교육을 받아야 하며, 놀이를 교육 도구로 유지하고 어린이의 발달 단계에 맞는 교육을 제공하는 것이 중요하다고 말했습니다. 2023년에는 1,600명의 유치원 교사(35%)가 어린이의 읽기, 쓰기, 셈하기 교육에 대한 심화 교육을 받았습니다.
추가 정보
더 자세한 내용은 '10년제 초등학교가 더 많은 학생들이 학업 성취 기준을 충족하도록 할 것입니다' 기사를 참고하십시오.
I dag beslutade riksdagen att grundskolan ska bli tioårig och att förskoleklass ersätts av årskurs ett i grundskolan.– Det viktigaste är att vi får en sammanhållen grundskola där likvärdigheten ökar, säger skolminister Lotta Edholm (L).Nu måste regeringen säkerställa att förskollärare får utbildning och att leken blir kvar som pedagogiskt verktyg, menar Åsa Westlund (S).
På onsdagen röstade riksdagen igenom att grundskolan ska bli tioårig.
Det betyder att förskoleklassen tas bort och ersätts av årskurs ett i en tioårig grundskola.
Det finns ingen politisk oenighet.
Övergången till den tioåriga grundskolan har förberetts under många år och över blockgränserna.
– Det viktigaste är att vi får en sammanhållen grundskola där likvärdigheten ökar, säger Lotta Edholm.
En del kanske tänker att det inte blir så stor skillnad eftersom förskoleklassen är obligatorisk och att barnen därför är i skolan.
Lotta Edholm vill att likvärdigheten ska öka.
Foto: Thomas Karlsson – Men det är i dag väldigt stora skillnader mellan vad elever gör och lär sig i förskoleklass, säger Lotta Edholm.
En del får en väldigt strukturerad undervisning medan andra inte får det, vilket gör att de är olika väl förberedda när de börjar i årskurs ett, menar Lotta Edholm.
– Nu kan man se till att eleverna förbereds och få en förståelse för att läsa, skriva och räkna tidigare.
Åsa Westlund, som är Socialdemokraternas utbildningspolitiska talesperson, understryker att regeringen behöver utforma den nya läroplanen för årskurs ett så att det blir den kontinuitet och sammanhållna skolgång som är tanken.
Många som jobbar i förskoleklass behöver få utbildning för att undervisa i grundskolan, menar Åsa Westlund.
Foto: Alexander Mahmoud – Det är också viktigt att leken blir kvar som pedagogiskt verktyg, och att undervisningen är anpassad efter barns mognadsnivå, säger Åsa Westlund.
Det är också viktigt att den personal som i dag jobbar i förskoleklass och kanske bara har förskolekompetens, får den utbildning de behöver för att undervisa i grundskolan, menar hon.
2023 hade 1 600 förskollärare, 35 procent, gått den vidareutbildning i hur man lär barnen läsa, skriva och räkna som erbjudits dem.
Läs mer: Tioårig grundskola ska göra att fler elever klarar kunskapskraven
출처: https://www.dn.se/sverige/varning-for-att-leken-forsvinner-nar-forskoleklass-tas-bort/