스웨덴 식료품 가격 급등 조사 결과 발표
최근 발표된 스웨덴 경쟁청(Konkurrensverket, 콩쿠렌스베르케트)의 보고서에 따르면, 2021년부터 2023년까지의 위기 상황에서 식료품점들이 기본 식료품 가격을 비용 증가를 훨씬 초과하여 인상한 것으로 드러났습니다.
과도한 가격 인상 배경
보고서에 따르면, 2021-2023년 동안 식료품 가격이 28% 이상 급등하는 동안, 콩쿠렌스베르케트는 식료품점들이 소비자들에게 과도한 이익을 취했는지 여부를 조사했습니다. 아르비드 프레덴베르그(Arvid Fredenberg), 경쟁청 수석 경제학자는 “식료품점의 가격이 비용에 근거하지 않았다”고 언급하며, 가격 책정은 경쟁과 수요에 따라 이루어졌다고 설명했습니다.
주요 내용
보고서에 따르면 버터, 계란, 치즈, 닭고기, 감자, 식용유, 빵 등 기본 식료품 가격이 인플레이션으로 인한 비용 증가보다 더 많이 인상되었습니다. 특히, 식료품점과 식품 생산자 간의 가격 책정 방식 차이가 두드러졌습니다. 식품 생산자는 비용 증가에 따라 가격을 인상하는 반면, 식료품점은 경쟁과 협상을 통해 가격을 결정하는 경향을 보였습니다.
기업별 수익성 분석
조사 결과, 식료품점의 영업 이익률은 팬데믹 기간 동안 급증했지만, 이후 팬데믹 이전 수준으로 회귀했습니다. 2008년부터 2019년까지 소매점의 평균 영업 이익률은 2.4%였으며, 2020년과 2021년에는 각각 3.2%와 3.9%로 상승했습니다. 현재는 약 2.5% 수준으로 유지되고 있습니다.
주요 기업별 영업 이익률 (2023년 기준)
- 이카 스웨덴(Ica Sverige, 이카 스베리에): 4%
- 다갑(Dagab, 아크스푸드): 1-2%
- 리들(Lidl): 0%
- 쿱 스웨덴(Coop Sverige, 쿱 스베리에): 0%
이카(Ica)는 시장 점유율의 절반을 차지하며, 평균 이상으로 높은 이익률을 기록했습니다. 2023년 아크스푸드(Axfood, 아크스푸드)의 영업 이익률은 4%였습니다. 리들(Lidl)의 경우, 스웨덴 시장 투자를 지속하면서 아직 수익을 내지 못하고 있습니다. 쿱(Coop)은 높은 비용으로 어려움을 겪고 있습니다.
경쟁 제한 행위 조사
경쟁청은 현재 시장 지배적 사업자인 이카(Ica)의 경쟁 제한적인 협약 및 제휴에 대한 조사를 진행하고 있습니다. 이는 스웨덴 시장의 높은 집중도와 새로운 식료품점 진입의 어려움, 그리고 독립적인 도매업체의 부족 등이 경쟁을 저해하는 요인으로 작용하고 있기 때문입니다.
결론
보고서는 소비자들이 필요 이상으로 많은 비용을 식료품에 지출하고 있으며, 이러한 돈이 시장 진입, 투자, 생산 증가를 위한 인센티브를 제공하는 데 사용되지 않는다고 결론지었습니다. 또한, 약 100개의 지방 자치 단체에 저가 식료품점이 부족하다는 점도 지적했습니다.
Butikskedjorna höjde priserna på flera basvaror mer än vad som som motiverades av ökade kostnader under krisåren 2021-2023, visar en ny rapport från Konkurrensverket som släpps i eftermiddag.Under pandemin ökade butikskedjornas vinster kraftigt.Nu granskas Ica för misstänkt konkurrensbegränsande samarbeten.
Det var upprörda känslor när matpriserna under de tre krisåren skenade med över 28 procent.
Finansministern kallade upp butikskedjornas vd:ar och flera myndigheter sattes att utreda branschen.
I dag presenteras en ny rapport av Konkurrensverket, KKV, som går i linje med den som lades fram förra sommaren.
Rapporten visar att de ledande aktörernas rörelsemarginaler varit stabila över tid, med en kraftig topp under pandemin.
Den springande punkten är om butikerna skörtar upp konsumenterna?
– Jag skulle inte använda det ordet.
Vad vi konstaterar är att priserna i butik inte är kostnadsmotiverade, prissättningen där sker utifrån förutsättningarna från konkurrens och efterfrågan, säger Arvid Fredenberg, chefsekonom på Konkurrensverket.
Enligt Fredenberg vet man med säkerhet att priserna på basvarorna smör, ägg, ost, kyckling, potatis, matolja och bröd höjdes mer än vad som var nödvändigt för att täcka de ökade kostnaderna som inflationen medförde.
KKV konstaterar också att här skiljer sig butikerna åt från livsmedelsproducenterna.
– Deras (livsmedelsproducenternas) prissättning är kostnadsbaserad, när de får ökade kostnader höjer de priserna, och tvärtom.
Det tror vi är ett resultat av effektiva uppköpare och bra förhandlingar med dagligvaruhandelns grossister.
Konsumenter har svårt att förhandla om priserna på samma sätt med butikerna, säger Arvid Fredenberg.
Granskningen visar att rörelsemarginalen (alltså resultatet efter att alla rörelsekostnader är dragna, delat med försäljningen) för dagligvaruhandeln låg på samma nivå efter pandemin som före.
På totalen sticker pandemiåren ut med en kraftig lönsamhetsökning, som sedan gått tillbaka till samma nivå som före pandemin.
Över tid är vinsterna stabila.
– Rörelsemarginalen har pendlat från 2,5 procent till 3,9 procent och tillbaka till 2,5 procent.
Men det skiljer sig mycket mellan de olika aktörerna, säger Arvid Fredenberg.
Här är rörelsemarginalerna för en del av aktörerna, från rapporten, som släpps i dag: Grossistledet: Ica Sverige 4 procent, Dagab (Axfood) 1-2 procent, Lidl (integrerat grossistled) 0, Coop Sverige 0.
Grossist och butiksled: marginalen är i genomsnitt 3,6 procent för hela branschen, enligt KKV, som använt en ny beräkningsmetod, där resultatet i grossistledet och butiksledet jämkats ihop.
– Då kan man konstatera att Ica, som har halva marknaden, ligger över genomsnittet, Axfood på genomsnittet och Lidl och Coop på 0.
Många av Icas butiker har 3 procent i rörelsemarginal.
Större butiker ligger ofta betydligt över.
Ica bedöms ha den högsta totala lönsamheten.
Axfood uppvisade en rörelsemarginal på 4 procent år 2023.
Att Lidl inte gör vinst beror till en del på att man fortfarande satsar och bygger ut verksamheten i Sverige.
– De har en ägare som är långsiktig och satsar pengar trots att det inte går så bra i Sverige.
Det är väl en långsiktig investering som ska löna sig på sikt, säger Arvid Fredenberg.
Coop har länge brottats med höga kostnader och gått back.
Marknadsledande Ica, som har både grossisten Ica Sverige och ett nätverk av egna och fristående butiker, brukar hålla fram att stordriftsfördelarna och samarbetet varit till nytta för hushållen genom och hållit ned priserna, särskilt i jämförelse med andra länder.
Men nu har KKV inlett en utredning av Ica, som misstänks för konkurrensbegränsande avtal och samarbeten.
– Båda sakerna kan ju vara sanna samtidigt, att det är effektivt och bra men att konkurrensen kunde vara hårdare.
Det som framför allt hämmar konkurrensen i Sverige är att det är svårt att etablera nya butiker.
Att det inte finns några fristående grossister kan också utgöra ett hinder för att en utländsk butikskedja etablerar sig, om man bedömer att man också måste starta en egen grossistverksamhet.
Ica uppger i en kommentar till Dagligvarunytt att man "välkomnar KKV:s granskning och samarbetar fullt ut".
I en första rapport i juni 2024 kom Konkurrensverket fram till att det finns brister i konkurrensen, som förklaras av bland annat en hög marknadskoncentration med få aktörer i flera led.
I Sverige är det i princip fyra aktörer som har oligopol på marknaden, med ett större butiksnät och egen inköpsverksamhet: Ica, Axfood, Coop och Lidl Konkurrensen hämmas också av att aktörerna har både butiker och eget grossistled.
Bristerna i konkurrensen bidrog till att priserna i butik kunde stiga mer än vad som motiverats av ökade leverantörspriser.
En av slutsatserna var att konsumenter betalar mer för många livsmedel än de skulle behöva göra och att "pengarna inte alltid hamnar där de behövs för att ge incitament till marknadsinträde, investeringar och ökad produktion." Ett annat konstaterande var att det saknas lågprisbutiker i omkring 100 kommuner.
Fakta.Butikernas lönsamhet Konkurrensverket undersökt hur lönsamheten i livsmedelsindustrin, dagligvaruhandeln och dess grossister utvecklats över tid, och särskilt under pandemiåren och åren med höga matpriser.
● Rörelsemarginalen i dagligvaruhandelns butiksled uppgick i genomsnitt till 2,4 procent under perioden 2008–2019.
● Under pandemiåren 2020 och 2021 steg den till 3,2 respektive 3,9 procent.
● Sedan dess har marginalen återgått till en nivå på cirka 2,5 procent.
● Det är dock stora skillnader mellan olika aktörer.
Ica och Axfood ligger på 3-4 procent, Lidl och Coop på 0.
Visa mer Visa mindre Läs mer: Så stor vinst har Ica, butik för butik Lågpriskedjor får inte öppna butiker