콘스탄티누스 대제 전기, 알란 클린네의 책으로 다시 조명
고대 로마 제국의 역사를 다룬 알란 클린네(Allan Klynne)의 저서 "콘스탄티누스 대제(Konstantin den store)"가 출간되었습니다. 이 책은 단순한 황제의 전기를 넘어, 초기 기독교의 부상을 심도 있게 다루며 당시의 사회, 문화적 배경을 생생하게 묘사합니다. 이 책은 스웨덴에서 처음으로 출간된 콘스탄티누스 대제에 대한 독립적인 전기라는 점에서 주목받고 있습니다.
로마 황제의 두 얼굴: 역사적 평가와 논쟁
2005년, 포룸 로마눔(Forum Romanum) 인근 하수구에서 발견된 60cm 크기의 콘스탄티누스 대제의 대리석 두상은 이 책의 서두를 장식합니다. 저자는 이 일화를 시작으로, 역사 속 콘스탄티누스 대제에 대한 다양한 시각을 제시합니다. 그는 서로 상반된 평가를 받으며 '영웅'과 '악인'의 경계에 서 있습니다. 저자는 콘스탄티누스 대제가 기독교를 이용하여 권력을 강화했는지, 아니면 진정으로 개종했는지에 대한 질문을 던지며 독자들의 해석을 이끌어냅니다.
콘스탄티누스 대제의 업적과 영향력
콘스탄티누스 대제는 306년 서 로마 제국의 황제가 된 후, 여러 내전을 거쳐 324년 로마 제국 전체의 지배자가 되었습니다. 그는 제국의 수도를 동쪽, 즉 비잔티움(Bysans, 콘스탄티노플)으로 옮기며 제국의 부흥을 이끌었습니다. 또한 기독교를 공인하고 종교의 자유를 선포하여 기독교 박해를 종식시켰습니다. 325년에는 니케아 공의회를 소집하여 기독교 교리를 통일하는 데 기여했습니다.
저자 알란 클린네와 책의 특징
저자 알란 클린네는 고대 문화 및 사회 분야의 저명한 학자입니다. 그는 여행 가이드 경험을 바탕으로, 콘스탄티누스 대제의 삶을 따라가는 듯한 흥미로운 서술 방식을 선보입니다. 책은 복잡한 역사적 사건들을 이해하기 쉽게 풀이하고, 라틴어 표현을 적절히 사용하여 깊이를 더합니다. 비록 사진 자료의 부족이 아쉽지만, 콘스탄티누스 대제의 삶과 시대적 배경을 깊이 있게 이해할 수 있는 훌륭한 작품입니다.
결론: 역사 속 인물에 대한 다양한 해석
저자는 콘스탄티누스 대제에 대한 엇갈린 평가를 보여주며, 독자들에게 스스로 역사를 해석할 여지를 남깁니다. 그는 역사가 단순히 사실의 나열이 아니라, 끊임없이 재해석되고 논쟁되는 대상임을 강조합니다. 이 책은 콘스탄티누스 대제와 초기 기독교에 대한 깊이 있는 이해를 돕는 훌륭한 자료입니다.
I "Konstantin den store" blir det tydligt att Allan Klynne inte bara skrivit ännu en kejsarbiografi om blodiga slag och ränksmiderier, utan också vill teckna den tidiga kristendomens framväxt.
Alexandra Borg läser en rik biografi som flyter smidigt.
Sakprosa Allan Klynne "Konstantin den store. Roms förste kristne kejsare" Natur & Kultur, 385 sidor Visa mer Visa mindre Vid en utgrävning av en kloak nära i Forum Romanum 2005 stötte man på något hårt.
En arkeolog som befann sig på platsen kunde strax se att fyndet var något alldeles särskilt – ett 60 centimeter stort huvud i Carraramarmor.
Med tanke på att Rom varit Europas Caput mundi i nära tvåtusen år är det inte direkt förvånande att saker dyker upp när man gräver i gatorna.
Men detta var märkvärdigt.
Skulpturen var välbevarad.
Genom att jämföra ansiktet med myntbilder och andra statyer kunde man slå fast att det föreställde Konstantin den store, Roms förste kristne kejsare.
Ett kejsarhuvud i ett avlopp?
Anekdoten berörs som hastigast i Allan Klynnes flyhänta och lärda biografi.
Det gamla romarriket har försörjt mången historiograf, likt böcker om Hitler och Tredje riket lockar figurer som Caligula, Augustus och Nero ständigt nya läsare och Netflixproducenter.
Konstantin den store har dock inte samma stjärnstatus.
Han förekommer visserligen i Dan Browns bästsäljare "Da Vinci-koden" (2005), men annars har de mer publikt tillvända böckerna låtit vänta på sig, åtminstone i Sverige.
Klynnes studie är till exempel den första renodlade biografin skriven på svenska.
Kändisskap är en sak, inflytande ett annat.
Om vi får tro Klynne var det tack vare Konstantin som dagens Europa är så enat som det trots allt är.
Konstantin tar över som kejsare över västra delen av Romarriket år 306 efter vår tideräkning.
Arton år och flera inbördeskrig senare blir han ensam härskare över hela riket, som omfattar närmare en fjärdedel av jordens befolkning och sträcker sig över stora delar av det vi i dag kallar Europa och Mellanöstern.
Vid sin död år 337 har han suttit vid makten i 31 år, med undantag för Augustus är han den kejsare som regerat längst.
Konstantin förändrade imperiet i grunden.
Genom att flytta maktens centrum österut, till Bysans som sen får heta Konstantinopel – Konstantins stad – får han det att blomstra med ny kraft.
Han låter sig döpas, inför religionsfrihet och sätter stopp för förföljelserna av kristna.
Och han är sammankallande till det berömda konciliet i Nicaea i nuvarande Turkiet år 325.
Genom att formulera den kristna trosbekännelsen tar man här första steget mot en enhetlig och organiserad kristen kyrka.
Klynne är disputerad forskare i antikens kultur och samhällsliv.
Han har varit verksam som guide och har flertalet fackböcker bakom sig om antika kändisar och underverk.
Det märks att han har erfarenhet av reseledning.
Vant och pedagogiskt lotsar han läsaren i Konstantins fotspår.
Trots långa startsträckor och flertalet mellanlandningar flyter allt smidigt.
Det är naturligtvis svårt att undvika en viss grad av omständlighet när det kommer till redogörelser för invecklade maktskiften, men Klynne låter aldrig motorn gå tomgång.
Han avhåller sig också från överdrivet dramatiserande, utan litar på historiens egen förmåga att entusiasmera.
Jag uppskattar det lärorika nörderiet med att krydda texten med latinska glosor och uttryck – alltid förklarade i en bisats.
Jag som bott större delen av mitt liv ett stenkast från Skandinaviens största domkyrka hade aldrig tänkt på att ordet kateder är släkt med katedral – "där biskopen har sitt säte".
Antikvetaren och författaren Allan Klynne.
Foto: August Klynne Varför statyn i marmor hamnade i en avloppsledning kommer vi aldrig få veta.
Antingen hade man gömt undan den för att rädda den undan vandalisering, eller så var det tvärtom: det var ett sätt att vanära minnet av kejsare som med hjälp av barbarer i imperiets utkant krossat den romerska civilisationen.
Just denna dubbelhet, eller snarare tvetydighet i hur Konstantins livsgärning ska tolkas, är som Klynne visar en röd tråd i historieskrivningen om honom.
Var han en skurk eller helgon?
Mördade han sin egen fru?
Såg han ett kors i skyn eller utnyttjade han kristendomen för att säkra makten?
Enligt Klynne finns inga tydliga svar.
Källorna är motstridiga: det är upp till varje ny läsare att bilda en egen uppfattning.
Alldeles oavsett om Konstantin den store såg ett kors i skyn eller inte – en modern tysk forskare menar sig ha bevisat att det rörde sig om ett kosmiskt ljusfenomen – så blev han omvänd.
Men från vad till vad?
Här blir det tydligt att Klynne inte bara skrivit ännu en detaljerad kejsarbiografi om blodiga slag och ränksmiderier, utan också vill teckna den tidiga kristendomens framväxt.
Klynnes bok är gedigen och välskriven.
Men en sak saknar jag: bilder.
Det är lika oförklarligt som oförlåtligt att Natur & Kultur inte kostat på fler illustrationer.
Som Klynne lyfter fram påverkade maktskiftet inte bara religion, politik och ideologi utan i högsta grad estetiken.
Övergången från hedendom till kristendom syns kort sagt i konst, stadsplanering och arkitektur.
En mer visuell framställning hade kunnat förtydliga detta.
Då hade "Konstantin den store" blivit en riktig killer.
Läs fler av DN:s bokrecensioner