스웨덴 정부, 인프라 프로젝트에 민간 자본 유치 방안 모색
스웨덴 정부가 공공 인프라 프로젝트의 효율성을 높이기 위해 민간 자본 유치 및 새로운 건설 방식을 모색하고 있습니다. 이는 교통청(Trafikverket)에 대한 일종의 도전으로, 더 빠르고 저렴하게 철도 및 도로 건설을 추진하기 위한 전략의 일환입니다.
새로운 접근 방식: 외레순 다리 모델
정부는 클라스 노르그렌(Claes Norgren) 전 감사원장을 임명하여, 민간 자본을 활용하여 인프라 프로젝트를 건설하는 방안에 대한 연구를 진행하도록 했습니다. 노르그렌은 6개월 이내에 외레순 다리(Öresundsbron) 건설 방식을 벤치마킹하는 것을 포함한 제안을 제시할 예정입니다. 외레순 다리는 스웨덴과 덴마크가 공동으로 소유한 법인에 의해 건설 및 운영되고 있습니다.
배경: 비용 및 시간 문제 해결
이번 결정은 새로운 도로 및 특히 철도 건설에 소요되는 과도한 시간과 비용에 대한 정치권의 깊은 불만에서 비롯되었습니다. 안드레아스 칼손(Andreas Carlson) 인프라 및 주택부 장관은 이를 “패러다임 전환”이라고 표현하며, 정부가 인프라 투자 효율성을 극대화하려는 의지를 강조했습니다.
교통청 역할 변화
현재 모든 국영 철도 프로젝트는 교통청이 담당하고 있습니다. 정부는 교통청에 1,1710억 크로나(SEK) 규모의 향후 12년간의 국가 계획에 맞춰 민간 자본을 활용할 수 있는 프로젝트를 제안하도록 지시했습니다. 이와 별도로, 특별 조사관을 임명하여 교통청의 제안과 별개로 건설 방안을 검토하도록 했습니다.
조사관 클라스 노르그렌
조사관으로 임명된 클라스 노르그렌은 현재 컨설턴트이자 Spelinspektionen(스웨덴 게임 규제 기관)의 의장이며, 이전에는 금융감독원, 경쟁청, 감사원 등에서 활동했습니다. 그는 12월 15일까지 정부에 보고서를 제출해야 하며, 이는 교통청의 제안과 함께 내년 봄에 결정될 새로운 국가 계획에 반영될 예정입니다.
외레순 다리 모델 검토
노르그렌은 교통청과는 별도로, 회사 형태로 계획 및 건설될 수 있는 인프라 프로젝트를 분석할 예정입니다. 외레순 다리 외에도, 공공-민간 파트너십(OPS) 모델, 즉 교통청이 책임을 지지만 민간 자본을 유치하여 건설 속도를 높이는 방식에 적합한 프로젝트도 검토할 예정입니다.
정부의 목표
칼손 장관은 새로운 접근 방식이 “패러다임 전환”이며, “모든 크로나를 최대한 효율적으로 사용”하는 것을 목표로 한다고 밝혔습니다. 조사관은 이러한 목표 달성을 위한 구체적인 방안과 그에 따른 결과를 분석하여 제안할 것입니다.
추가 검토 대상 프로젝트
칼손 장관은 특히 “교통청이 아닌 다른 주체가 계획하고 건설하는” 투자를 추진해야 한다고 강조했습니다. 스톡홀름 동부 연결(Östlig förbindelse) 및 노르보텐(Norrbotten)의 말름반(Malmbanan) 철도 프로젝트가 OPS 방식으로 추진될 가능성이 있으며, 스벤스크 내링스리브(Svenskt Näringsliv, 스웨덴 산업 연맹)는 스톡홀름-오슬로 및 외빅(Övik)을 통과하는 E4 터널 건설을 제안했습니다. 정부는 아직 구체적인 프로젝트를 결정하지 않았으며, 추후 발표할 예정입니다.
Regeringen utmanar sin egen myndighet Trafikverket och vill se om privata företag snabbare och billigare kan bygga både järnväg och väg.Förre riksrevisorn Claes Norgren får uppdraget att om ett halvår ha ett färdigt förslag framme där en variant på hur Öresundsbron byggdes kan bli aktuell att kopieras.
– Det handlar om ett paradigmskifte.
Ansvarige ministern Andreas Carlson (KD) tar till kraftuttrycket om det beslut som regeringen fattade på torsdagen om att en utredare ska "analysera nya sätt att genomföra statliga infrastrukturprojekt".
Bakom finns en djup frustration inom politiken kring att få fram ny väg, men framför allt ny järnväg, tar alltför lång tid och ofta drar iväg i kostnad.
I dag ansvarar Trafikverket för alla statliga järnvägsprojekt, som här, vid bygget av Norrbotniabanan.
Foto: Alexander Mahmoud Som DN tidigare skrivit gav regeringen i mars Trafikverket, i direktivet till ny nationell plan om hur 1 171 miljarder ska användas de närmaste tolv åren, uppdraget att också föreslå projekt som skulle passa för att byggas med hjälp av privat kapital, så kallad OPS-lösning – minst sju och max 15 olika projekt.
Regeringen flaggade också för att utse en särskild utredare som, vid sidan om Trafikverket, gör en egen bedömning av vilka byggen som passar bäst och mer i detalj hur det ska organiseras.
Claes Norgren, före detta generaldirektör och riksrevisor, ska utreda infrastrukturprojekt som kan byggas med privata pengar.
Foto: Per Sandberg Utredare blir Claes Norgren, i dag egen konsult och ordförande i Spelinspektionen och tidigare bland annat generaldirektör för Finansinspektionen och Konkurrensverket samt Riksrevisor.
Regeringen vill ha hans svar senast 15 december för att kunna arbetas in i det beslut om ny nationell plan som ska fattas till våren, och eftersom Trafikverkets eget förslag till regeringen ska lämnas 30 september blir det alltså kort om tid för Norgren, som enligt uppdraget också ska "utvärdera de objekt som Trafikverket kommer att föreslå".
I uppdraget ligger att både analysera vilka infrastrukturprojekt som lämpar sig för att planeras och byggas helt separat från Trafikverket, i bolagsform.
Där är Öresundsbron, som byggdes och ägs av ett bolag som svenska och danska staten äger, ett exempel som ofta pekas på i debatten.
Men Claes Norgren ska alltså också bedöma projekt som bättre passar för OPS, alltså där Trafikverket är ansvarigt men där även privat kapital tas in för att snabbare komma igång.
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD), Foto: Claudio Bresciani/TT Ansvarige infrastruktur- och bostadsministern Andreas Carlson kallar alltså det nya upplägget för "ett paradigmskifte".
– Varje krona ska användas så effektivt som möjligt när det byggs ny infrastruktur.
Det handlar både om mer pengar till infrastruktur, och mer infrastruktur för pengarna.
Utredaren ska nu analysera och återkomma med förslag och konsekvensbeskrivning.
Ska projekten där privat kapital tas in betalas med pengarna som riksdagen redan beslutat om eller kan det bli ytterligare medel?
– Exakt hur organiseringen kan se ut för investeringsobjekt som projekteras och byggs av någon annan än Trafikverket är en av de frågor utredaren ska analysera.
Andreas Carlson pekar särskilt på att det "bör genomföras" investeringar som både projekteras och byggs av annan aktör än Trafikverket.
Här läggs ny järnvägsräls vid Hässleholm.
Foto: Johan Nilsson/TT Ni vill utmana Trafikverket.
Behöver de få eld i baken?
– Det finns ett värde i att få jämförelseobjekt till Trafikverkets produktionsupplägg och driftsformer.
En viktig förutsättning är att det kan leda till ett snabbare eller mer kostnadseffektivt genomförande.
Betyder det att en lösning som liknar den för Öresundsbron är intressant?
– Det är ett tidigare intressant exempel i bolagsform, nu väntar vi på utredarens förslag.
Östlig förbindelse i Stockholm och Malmbanan i Norrbotten har redan lyfts av regeringen för OPS.
Svenskt Näringsliv har även pekat på Stockholm-Oslo och E 4-tunnel förbi Övik.
Finns det något objekt som du behöver mer akut än något annat?
– Vilka projekt som eventuellt kan bli aktuella är ännu inte beslutat, utan där kommer regeringen att återkomma.