핀란드 금융감독원, 대출 금리 고지 의무 강화
핀란드 금융감독원(Finansinspektionen)은 은행이 주택담보대출 금리 할인 종료 시기를 고객에게 명확히 통보하도록 결정했습니다. 이는 대출자들이 예상치 못한 금리 급등으로 인한 충격을 줄이기 위한 조치입니다.
금리 할인 혜택 종료 알림 의무화
은행들은 신규 주택담보대출을 제공하거나 기존 대출을 재협상할 때 고객에게 금리 할인을 제공하는 경우가 많습니다. 하지만 이러한 할인은 영구적인 것이 아니며, 종료 시점에는 다른 금리가 적용될 수 있습니다. 핀란드 금융감독원의 모아 랑게마르크(Moa Langemark)는 “일부 은행이 충분한 정보를 제공하지 않아 고객이 최고 금리를 적용받는 경우가 발생할 수 있습니다. 이는 상당한 금전적 손실로 이어질 수 있습니다.”라고 지적했습니다.
금리 차이에 따른 손실 가능성
은행이 고객에게 제시하는 기준 금리는 실제 대출 금리보다 훨씬 높습니다. 예를 들어, 변동금리 주택담보대출의 기준 금리가 약 4.2%인 반면, 실제 평균 금리는 3%를 약간 넘는 수준일 수 있습니다. 200만 크로나(SEK) 대출의 경우, 이로 인해 월 1,100크로나(SEK) 정도의 비용 차이가 발생할 수 있으며, 이는 세금 공제 혜택을 고려한 금액입니다.
금융감독원의 조치 및 시행
핀란드 금융감독원은 이 문제에 대한 광범위한 조사를 통해 은행의 정보 제공 방식에 차이가 있음을 확인했습니다. 랑게마르크는 “고객은 금리 할인을 이해하기 어려울 수 있으며, 은행과의 협상 도구를 갖추지 못할 수 있습니다. 하지만 고객의 이익이 최우선으로 고려되어야 합니다.”라고 강조했습니다. 이에 따라 금융감독원은 은행에 대한 일반적인 권고 사항을 시행하며, 이는 7월 1일부터 효력이 발생합니다. 새로운 금리 차이에 대한 보상 규정도 이와 함께 시행될 예정입니다.
대출 관련 정보 팁
- 은행과의 상담 준비: 은행과의 면담 전에 필요한 정보를 준비하세요.
- 저금리 혜택 확인: 저금리를 받을 수 있는 조건을 확인하세요.
- 비판적인 질문: 은행과의 대화에서 질문을 통해 이해가 될 때까지 질문하세요.
- 다른 선택 고려: 만족스럽지 않을 경우 다른 은행을 찾아보세요.
- 소비자 정보 활용: Konsumenternas.se에서 다른 은행의 평균 금리를 확인할 수 있습니다.
Bankerna bör meddela sina kunder när rabatter på bolån upphör.
Det har Finansinspektionen beslutat på tisdagen.
Det minskar risken för oväntade räntechocker för bolånetagare.– Vi tycker att bankerna ska bli tydligare, säger Moa Langemark på Finansinspektionen.
Bankernas kunder brukar kunna få rabatter när de tar nya bolån eller omförhandlar befintliga.
Men rabatterna varar inte för evigt.
Och när de upphör kan det vara helt andra nivåer som gäller.
– Vissa banker har inte informerat tillräckligt väl.
I värsta fall har kunderna fått listräntan i stället.
Det kan bli ganska mycket pengar, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på Finansinspektionen.
Listräntan är det bankerna anger utåt, innan man förhandlat med kunderna om nivåerna.
Den ligger långt över den verkliga räntan som bankerna ger, den så kallade snitträntan.
Ett räkneexempel visar på hur det kan slå.
Storbankernas listränta för ett rörligt bolån ligger kring 4,2 procent i dag.
Medan snitträntan ligger strax över 3 procent.
För en person med ett lån på 2 miljoner kronor innebär det en skillnad kring 1 100 kronor i månaden i kostnad, med hänsyn taget till ränteavdrag.
Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på Finansinspektionen.
Foto: Alexander Mahmoud – Vi har sett att bankerna gör på lite olika sätt.
Men kunderna behöver få veta så de har en chans att förhandla eller hitta en annan aktör, menar Moa Langemark.
Finansinspektionen såg att problemet var brett i samband med en större analys som gjordes för ett år sedan.
– Det är svårt för många konsumenter att förstå sig på rabatter.
Man har inte verktygen att förhandla med sin bank.
Men konsumentens intresse behöver stå i första rummet, säger Moa Langemark.
Myndigheten har sett att det finns skillnader i hur olika banker hanterar frågan.
– Samtidigt så ser vi i våra undersökningar att många känner sig osäkra i bolånaffären, konstaterar Moa Langemark.
Tisdagens beslut innebär att myndigheten inför ett allmänt råd till bankerna.
Enligt konsumentskyddsekonomen brukar bankerna följa sådana.
Det börjar gälla från den 1 juli.
Då införs också nya regler för ränteskillnadsersättningen.
Det man betalar för att lösa ett lån i förtid.
Om kunden exempelvis vill byta bank behöver den inte längre ersätta banken för uteblivna ränteintäkter.
Utan bara betala för kostnader som uppstår vid en förtidsbetalning.
Fakta.Så hanterar du banken ● Förbered dig inför samtalet med din bank.
● Ta reda på vad som gör att du kan få en lägre boränta.
● Har du ett samtal med din bank så var kritisk.
Ställ frågor och fråga tills du förstår.
● Sitt inte hos banken och humma med och tänk att du är i underläge.
● Sök dig till andra alternativ om du inte är nöjd med din bank.
● Hos Konsumenternas.se går det att se vad andra banker har för snitträntor.
Källa: Finansinspektionen Visa mer Visa mindre Läs mer: Bästa tipsen för köpare och säljare på bostadsmarknaden Experter: Fritt fram för räntesänkning
출처: https://www.dn.se/ekonomi/finansinspektionen-banker-bor-meddela-nar-ranterabatter-upphor/