친환경 도시 베셰, 항공권 구매로 논란… 수백만 크로나 지출

(원문제목: ”Gröna” staden köper flygbiljetter för miljoner)

친환경 도시 베셰, 항공권 구매로 논란… 수백만 크로나 지출

베셰(Växjö)시, "유럽에서 가장 친환경적인 도시"라는 칭호에도 불구하고 항공권 대량 구매

최근 스웨덴 베셰(Växjö)시가 "유럽에서 가장 친환경적인 도시"라는 명칭에도 불구하고, 스톡홀름으로 가는 항공편을 지원하기 위해 수백만 크로나 상당의 항공권을 구매한 사실이 알려져 논란이 일고 있습니다. 시와 지역 당국은 직원들을 위해 총 2,500장의 항공권을 구매했습니다.

항공권 구매 배경

베셰(Växjö)에서 스톡홀름까지 기차로 이동하면 약 3시간 30분 소요됩니다. 항공편은 1시간이 걸리지만, 공항까지의 이동 시간과 체크인 시간을 고려하면 기차에 비해 2시간 정도밖에 단축되지 않습니다. 그럼에도 불구하고, 시와 지역 당국은 Västflyg 항공사의 신규 취항을 지원하기 위해 항공권을 선구매했습니다. 이는 연초에 해당 노선 운항을 중단한 Bra 항공사의 뒤를 잇는 조치입니다. 시는 1,000장의 항공권을 장당 약 2,000크로나(SEK) (약 260,000원)에 구매했으며, 총 구매액은 2백만 크로나(SEK) (약 2억 6천만원)에 달할 것으로 예상됩니다. 지역 당국은 추가로 1,500장의 항공권을 구매했습니다.

찬반 논쟁

이번 결정에 적극적으로 찬성한 페르닐라 토르네우스(Pernilla Tornéus) 시의원은 베셰(Växjö)와 스톡홀름 간의 항공 노선이 시의 매력을 높이는 데 필수적이라고 주장합니다.

“베셰(Växjö)는 기업가, 거주민, 그리고 우리 직원들에게 매력적인 도시가 되어야 합니다.”

토르네우스(Tornéus) 의원은 또한 스톡홀름행 기차의 잦은 연착을 언급하며, 실제 소요 시간은 예상보다 훨씬 더 길다고 지적했습니다. 반면, 환경 단체는 이번 결정이 "완전히 잘못된 방향"이라고 비판하며, 기후 위기 상황에서 항공편 이용은 부적절하다고 주장합니다. 시의회의 마그누스 P. 보홀린(Magnus P. Wåhlin) 의원은 이번 결정이 법적으로 문제가 있으며, 시가 특정 사업자를 지원하는 행위라고 비판하며 행정 법원에 소송을 제기했습니다.

기타 정보

베셰(Växjö)시는 2007년 BBC 다큐멘터리를 통해 "유럽에서 가장 친환경적인 도시"라는 칭호를 얻었으며, 2018년에는 유럽연합 집행위원회로부터 유럽 그린 리프 어워드(European Green Leaf Award)를 수상했습니다. 2024년에는 같은 채널에서 베셰(Växjö)를 "화석 연료 없는 도시를 꿈꾸는 광적인 도시"로 묘사했습니다.

향후 전망

이번 항공권 구매는 시의회 내에서 논란을 불러일으켰지만, 시 정부는 직원들의 항공편 이용을 장려하고, 사회적 지속 가능성을 고려한 새로운 항공 정책을 통해 더 많은 사람들이 항공편을 선택하도록 유도할 계획입니다. 토르네우스(Tornéus) 의원은 항공편이 항상 마지막 선택이 될 필요는 없다고 강조했습니다.

Växjö som kallat sig "Europas grönaste stad" köper tillsammans med regionen 2 500 flygbiljetter till sina anställda för att stötta den återupplivade flyglinjen till Stockholm.– Det har varit tabu att använda flyget, säger moderata oppositionsrådet Pernilla Tornéus.

Resan med tåg från Växjö till Stockholm tar strax under tre och en halv timme.

Flyget tar en timme, men när man räknar in restid till och från flygplatserna samt incheckning, krymper tidsvinsten till ungefär två timmar jämfört med tåget.

Kommunen och regionen har valt att förköpa biljetter till sina anställda för att stödja Västflygs nystartade flyglinje – efter att flygbolaget Bra lade ner sina avgångar på samma sträcka vid årsskiftet.

Kommunen har köpt 1 000 biljetter för omkring 2 000 kronor styck – en nota som beräknas landa på drygt två miljoner.

Regionen har köpt ytterligare 1 500 biljetter.

Oppositionsrådet Pernilla Tornéus (M) har varit drivande i kommunstyrelsens beslut och enligt henne är en flyglinje mellan Växjö och Stockholm avgörande för kommunens dragningskraft.

– Växjö behöver vara attraktivt för företagare, de som bor här och våra anställda.

Pernilla Tornéus säger att tågen till Stockholm ofta är försenade och att tidsvinsten ofta är betydligt större än vad den ser ut att vara vid första anblick.

Pernilla Tornéus knackar dörr med Ulf Kristersson inför EU-valet 2024.

Foto: Henrik Montgomery/TT Hon menar att flyget till Stockholm är en del av Växjös kollektivtrafik.

– Kollektivtrafik kostar.

Det finns ingen kollektivtrafik som bär sina egna kostnader och flyget behövs för att vi ska ha ett bra och fungerade näringsliv.

Pernilla Tornéus säger att ett bolag har valt att "storsatsa" i kommunen som en följd av flyglinjen, och hon är övertygad om att satsningen kommer betala av sig när fler företag och privatpersoner väljer att etablera sig och stanna i Växjö.

Fakta.Miljöstäder i Europa.

European Green Leaf Award är ett miljöpris som delas ut av Europeiska kommissionen.

Priset ges varje år till två mindre städer med mellan 20 000 och 100 000 invånare för deras miljöarbete.

2026: Águenda, Portugal och Vaasa, Finland.

2025: Treviso, Italien och Viladecans, Spanien.

2024: Helsingör, Danmark och Velenje, Slovenien 2022: Valongo, Portugal och Winterswijk, Nederländerna.

Visa mer Visa mindre Växjö kallar sig för "Europas grönaste stad" och slår sig gärna för bröstet över titeln som BBC gav dem i en dokumentär från 2007.

2024 beskrev samma kanal Växjö som "en galen stad som vill bli fossilfri" och 2018 fick de dessutom miljöpriset European Green Leaf Award som delas ut av Europeiska kommissionen.

Köpet av flygbiljetter är "ett steg i helt fel riktning", enligt Magnus P Wåhlin som är ledamot i kommunstyrelsen för Miljöpartiets räkning.

Flera partier är emot beslutet men kommunens minoritetsstyre bestående av S, V och MP blev överkörda av oppositionen.

– Vi har en klimatkris och måste göra allt vi kan för att minska våra utsläpp.

Det är vansinne att flyga till Stockholm när det går tåg och tidsbesparingen är väldigt liten.

Det här är ett jättedåligt beslut – uruselt, säger Magnus P Wåhlin.

Han menar att näringslivet inte prioriterar flyglinjen särskilt högt och att det inte finns belägg för att den kommer innebära ett lyft varken företagen eller besöksnäringen.

– Det skulle vara käckt tycker en del, men absolut inte nödvändigt.

"Tidöpartierna har tydligt visat på nationell nivå att klimatfrågan inte är särskilt viktigt för dem", säger Magnus P Wåhlin (MP).

Foto: Christine Olsson/TT Miljöpartiet argumenterar inte bara för att beslutet är "uruselt" utan även olagligt och det har överklagats till förvaltningsrätten.

– Det är inte kommunal kärnverksamhet och kommunen ska inte stötta enskilda näringsidkare, säger Magnus P Wåhlin och syftar på Västflyg som trafikerar linjen.

Under 2024 betalde kommunen för runt 50 flygbiljetter till Stockholm för anställda och politiker.

Nu finns 1 000 biljetter som kan användas under minst ett år framöver, och kommunchefen har fått i uppdrag att se till att de används för att inte "kasta pengar i sjön", säger Magnus P Wåhlin.

– Det kommer leda till att folk som inte vill flyga, av miljö- eller bekvämlighetsskäl, tvingas till det.

Pernilla Tornéus menar snarare att det funnits ett tabu kring att flyga inom kommunen.

Hon hoppas att kombinationen av förköpta flygbiljetter och en ny flygpolicy, som i större utsträckning tar hänsyn till social hållbarhet, ska få fler att välja flyget till huvudstaden.

Det kan till exempel handla om en ensamstående mamma som behöver lämna barnen på förskolan innan hon åker på ett möte i Stockholm, säger hon.

– Flyg behöver inte alltid vara sista alternativet.

출처: https://www.dn.se/sverige/europas-gronaste-stad-koper-flygbiljetter-for-miljoner/