예테보리(Göteborg) 시내 트램 사고, 지하철 재논의 불러일으켜
지난 미드솜마르(Midsommar, 스웨덴 하지 축제) 전날 밤, 예테보리(Göteborg) 시내에서 발생한 트램 탈선 사고가 지하철 건설에 대한 논쟁을 다시 불러일으켰습니다. 사고는 바사거리(Vasagatan)와 아베뉘(Avenyn) 교차로에서 발생했으며, 이로 인해 일부 정치인들이 지하철 또는 고가 트램 건설을 주장하고 있습니다.
사고 재발 방지를 위한 대책 논의
사고는 33년 전 바사플라센(Vasaplatsen)에서 발생한 트램 사고로 13명이 사망한 비극을 떠올리게 했습니다. 자유당과 중앙당 등 일부 정당은 지하철 건설을 적극적으로 지지하고 있으며, 이들은 다른 도시들의 사례를 연구하기 위한 특별 위원회 구성을 제안했습니다.
자유당 예테보리(Göteborg) 그룹 대표 악셀 다르비크(Axel Darvik)는 "끔찍한 사고였으며, 왜 이런 일이 발생했는지 파악하는 것이 중요합니다. 예테보리는 모든 교통 수단이 도로에서 경쟁하는 문제를 안고 있습니다. 따라서 우리는 시내를 통과하는 트램 터널 또는 고가 트램 건설을 조사해야 합니다."라고 말했습니다.
중앙당 대표 에미리 뵨포르스(Emmyly Bönfors) 역시 사고 이후 안전과 교통 흐름 개선을 위해 지하 트램 건설을 지지하며, 특히 사고 발생 지역의 트램 노선 지하화를 제안했습니다.
중앙당의 에미리 뵨포르스는 "무엇보다 부상자들의 쾌유를 기원하며, 경찰이 사고 원인을 밝혀주기를 바랍니다. 장기적으로 우리는 더 견고한 교통 솔루션을 구축해야 합니다. 따라서 우리는 일부 트램 노선을 시내 지하에 건설할 것을 제안합니다."라고 전했습니다.
반대 입장과 대안 제시
반면, 사회민주당, 보수당, 그리고 민주당은 지하철 건설에 반대 입장을 표명했습니다. 보수당 대표 악셀 요세프손(Axel Josefson)은 지하철 건설이 어렵고 비용이 많이 들며, 당장의 문제를 해결하는 데 도움이 되지 않을 것이라고 주장했습니다.
보수당의 악셀 요세프손은 "지하철 건설은 어렵고 비용이 많이 들며, 현재의 문제를 해결하는 데 도움이 되지 않을 것입니다. 우리는 교통 체증을 줄이는 데 집중해야지, 실현 가능성이 낮은 대규모 인프라 프로젝트를 꿈꿀 필요는 없습니다."라고 말했습니다.
사회민주당 소속의 요하네스 훌터(Johannes Hulter) 시의원은 예테보리(Göteborg) 시민들이 지하철보다는 신뢰할 수 있는 빠른 트램을 원한다고 언급하며, 지하철 건설이 해답이 아니라고 밝혔습니다. 그는 또한 교통 혼잡 문제를 해결하기 위해 특정 지역에서 계획적인 분리를 추진해야 한다고 강조했습니다.
향후 전망
반면, 녹색당의 카린 플레이엘(Karin Pleijel)은 사고와 계획된 트램 교통을 연결하는 것을 경계하며, 사고 원인을 먼저 규명해야 한다고 주장했습니다. 2050년 이후를 고려할 때 특정 지역에서 계획적 분리가 필요할 수 있다는 점을 시사했습니다.
한편, Gårdagruppen(가르다그룹)은 기존에 결정된 Västlänken(베스트렌켄, 서부 연결선)과 Lindholmsförbindelsen(린드홀름 연결선, Göta älv(예타 엘브) 아래의 터널)을 기반으로 지하철 건설을 제안하며, 예테보리의 교통 문제 해결을 위한 다양한 논의가 진행될 것으로 보입니다.
Spårvagnsolyckan återuppväcker diskussionen om tunnelbana eller spår i luften genom centrala Göteborg.
Centern och Liberalerna driver på, företrädare för Vänsterpartiet ser fler planskilda spår som "nödvändiga".Men de stora partierna S och M liksom Demokraterna säger tvärt nej.
Spårvagnen som natten till midsommaraftonen spårade ur och kraschade in i ett gatukök i korsningen Vasagatan-Avenyn påminner göteborgarna om tragedin bara några hundra meter västerut, vid Vasaplatsen, för 33 år sedan då en spårvagn skenade och 13 personer omkom.
Spårvagnarna hör samtidigt till Göteborgs identitet och när de kritiseras är det främst för att hastigheten är låg genom stadens centrala delar.
Men på senare tid har flera partier väckt förslag om att ta nya tag med kollektivtrafiken, där gamla tankar om någon slags tunnelbana eller spårväg i luften åter diskuteras.
Liberalernas gruppledare i Göteborg Axel Darvik.
Foto: Tomas Ohlsson Liberalerna skrev en motion i november i fjol där de ville se en "speciell beredning" med syfte att studera hur andra städer löst frågan.
"Detta inkluderar både tunnelbana och upphöjd räls, där tunnelbana är det naturliga valet för innerstaden och upphöjda lösningar kan bli aktuella i ytterområden", sa partiet.
Nu, efter nattens händelse, säger Liberalernas gruppledare Axel Darvik: – Det var en ruskig olycka och det är viktigt att vi får reda på hur det kunde gå så illa.
Göteborg har ett problem eftersom alla trafikslag konkurrerar i gatuplan.
Därför behöver vi börja utreda en spårtunnel eller högbana genom centrum.
Deras tanke om en särskild beredning har dock redan avfärdats av stadsbyggnadsförvaltningen som pekar på att ansvaret för kollektivtrafiken ligger hos Västra Götalandsregionen,.
Centerpartiets gruppledare i Göteborg Emmyly Bönfors.
Foto: Tomas Ohlsson Det allra senaste politiska förslaget i samma riktning lades häromveckan av Centerpartiet som vill studera "planskild spårväg genom Göteborgs innerstad".
Partiet skrev att "en planskild (tunnel- eller broförlagd) spårvägslösning genom innerstaden skulle ge stora fördelar" och argumenterade att "samtidigt förbättras både säkerheten och tryggheten i trafikmiljön – en planskild lösning eliminerar konflikter mellan spårvagnar, fotgängare och biltrafik i gatunivå, vilket minskar risken för olyckor och skapar en mer förutsägbar trafikrytm." Efter nattens olycka säger Centerpartiets Emmyly Bönfors till DN: – Först och främst hoppas jag innerligt att det går bra för de skadade och att polisen kan klarlägga vad som orsakat olyckan.
– På längre sikt behöver vi bygga en mer robust trafiklösning, därför föreslår vi att vissa spårvägslinjer grävs ner i innerstaden.
Vänsterpartiets gruppledare i Göteborg Daniel Bernmar.
Foto: Tomas Ohlsson Kommunstyrelsens förste vice ordförande Daniel Bernmar (V) säger att "det är mycket obehagligt med en så kraftig urspårning".
– Just nu går tankarna till de drabbade och deras familjer.
På fråga från DN om framtiden nämner Bernmar också att hans egen magisteruppsats rörde frågan om hur trafikslagen kan separeras.
– Göteborg är i stort behov av ett förstärkt kollektivtrafiknät, en ökad planskildhet i spårvagnsnätet är ett viktigt och nödvändigt tillskott i framtiden.
Ett första steg är Lindholmsförbindelsen (tunnel under Göta älv, DN:s anm), men fler är nödvändiga.
En viss öppenhet på lång sikt ger även Miljöpartiets Karin Pleijel.
– Jag vill inte koppla olyckan till planskild spårvagnstrafik.
Nu måste vi först få klarhet i olycksorsaken.
Planskildhet är heller ingen quick fix.
Men i ett 2050+-perspektiv kan även vi i Göteborg behövda tänka planskildhet på vissa platser.
Den här idén till en slags tunnelbana i Göteborg har den så kallade Gårdagruppen lanserat där man skulle kombinera de redan beslutade spårtunnlarna Västlänken – som byggs nu – och Lindholmsförbindelsen med fler delar (i svart) samt spårbana på mark (i blått).
Illustration: Gårdagruppen Utanför politiken har enskilda initiativ lyfts, som från den så kallade Gårdagruppen, kritiska till lösningen som blev pendeltågstunneln Västlänken.
De har skissat på en lösning där "Västlänken och Lindholmsförbindelsen (...) kan bli grunden för en ny tunnelbana".
Men andra partier, som Socialdemokraterna, Moderaterna och det lokala partiet Demokraterna, vill inte öppna tunnelbanedörren i Göteborg.
Demokraterna skrev visserligen en motion i fullmäktige för ett år sedan om en ny plan för kollektivtrafiken med sikte på 2050 där de menade att den i dag "skapar barriärer både genom antalet tunga fordon som ger en osäker och oattraktiv stadsmiljö".
Demokraternas gruppledare Martin Wannholt.
Foto: Veronika Ljung-Nielsen Men att satsa på en tunnelbana är inte lösningen, säger Demokraternas ledare Martin Wannholt.
– En tragisk spårvagnsolycka ger ingen anledning till populistiska utspel om tunnelbana.
Göteborgs innerstad har en svår trafiksituation som kräver bättre systemlösningar.
Moderaternas gruppledare Axel Josefson är kritisk till det han kallar "vänsterstyrets ensidiga prioritering av gång och cykel i alla lägen".
Men han säger också: – Att bygga tunnelbana är både svårt och dyrt och skulle inte hjälpa oss här och nu.
Vi behöver lägga fokuset på att minska köer och inte drömma om stora infrastrukturprojekt som förmodligen inte blir av.
Bild 1 av 2 Foto: Adam Ihse/TT Bild 2 av 2 Så här såg det ut på olycksplatsen vid Avenyn i Göteborg på midsommaraftonens förmiddag.
Foto: Adam Ihse/TT Den politiker som ansvarar för stadsbyggnadsfrågor är Socialdemokraternas Johannes Hulter.
Han svarade nyligen DN, apropå Centerns utspel: – Göteborg är inte Stockholm.
Göteborgarna drömmer inte om en tunnelbana utan om snabb spårväg som man kan lita på.
Man behöver jobba med planskildhet på vissa ställen för att lösa propparna i kollektivtrafiken, men en tunnelbana är inte lösningen.