모리세이, 스칸센(Skansen) '알쇼엥(Allsång)' 출연 적합성 논쟁
최근, 논란의 인디 팝 아이콘 모리세이(Morrissey)가 스웨덴의 인기 음악 프로그램 '알쇼엥(Allsång)'에 출연한다는 소식에, 많은 논평이 쏟아졌습니다. 일부는 모리세이의 출연이 부적절하다고 비판했지만, 스웨덴 일간지 'DN'의 크리스토퍼 알스트룀(Kristofer Ahlström)은 이 둘의 만남이 어울린다고 주장합니다.
'알쇼엥(Allsång)'과 모리세이의 만남
'스톡홀름, 내 마음속에(Stockholm i mitt hjärta)'가 '알쇼엥(Allsång på Skansen)'의 시그니처 곡이 되기 전, 이 프로그램은 다른 곡으로 시작되었습니다. 텔레비전 화면을 통해 '함께 부르자, 함께 부르자, 텔레비전을 통해, 우리는 단결된 국가가 되리라'라는 가사가 울려 퍼졌습니다. 알스트룀은 모리세이의 출연 소식에 대한 전국적인 여론 형성을 지적하며, 이러한 결정을 긍정적으로 평가했습니다.
'모리세이의 '알쇼엥(Allsång)' 출연은 마치 손과 장갑처럼 완벽하게 어울린다'라고 표현하며, 이는 마치 그의 노래 가사처럼 자연스럽다고 말합니다. 1984년 모리세이는 이미 이와 유사한 경험을 한 적이 있습니다.
모리세이는 '빙고로토(Bingolotto)'에 출연했고, 무대에서 자신을 '토미 쾨르베리(Tommy Körberg)'로 소개하며, '주디, 내 친구(Judy, min vän)'를 가장 좋아하는 곡 중 하나로 꼽았습니다. 또한, 20년 전 '호베트(Hovet)'에서 공연할 당시, 관객들과 함께 '헬란 고르(Helan går)'를 합창하도록 이끌었습니다.
모리세이의 '문화적 도용'에 대한 고찰
모리세이는 1987년 '세상의 상점털이범들이여, 단결하라(Shoplifters of the world unite)'라는 가사를 통해 '정신적 절도, 문화적 절도'를 언급하며, 자신이 좋아하는 영향을 받아 그것을 자신의 것으로 만드는 행위를 옹호했습니다. 이는 스웨덴의 '꼴돌마(kåldolmar, 양배추 롤)', '와플(våfflor)'과 유사하며, '알쇼엥(Allsång på Skansen)' 역시 순수한 스웨덴 고유의 현상이 아닌, 당시 독일의 '폴크스리더아벤트(Volksliederabende, 민요의 밤)'와 덴마크의 '알쇼엥(allsång)' 전통을 차용한 문화적 몽타주라고 설명했습니다.
모리세이는 키치(kitsch, 저속하고 통속적인 예술), 스펙터클, 과장된 제스처를 오랫동안 사랑해 왔습니다. 2006년 '사우스 바이 사우스웨스트(South by Southwest)' 인터뷰에서 그는 유로비전 송 콘테스트의 열렬한 팬임을 밝혔으며, 심사 점수와 음정 변화를 기록하기도 했습니다.
'알쇼엥(Allsång)'의 본질
알스트룀은 '알쇼엥(Allsång på Skansen)'을 과장된 민족주의적 유원지, 민속 의상과 잔디 지붕이 댄스 밴드 공연과 어우러지는 곳으로 묘사했습니다. 모리세이의 출연을 받아들이는 것은 그의 부적절한 발언에 대한 비판을 잠시 접어두는 것을 의미하지만, 동물 권리 옹호자인 그가 갇힌 사슴, 곰, 늑대 옆에서 공연하는 것은 일종의 '눈에는 눈, 이에는 이'와 같은 아이러니한 상황이라고 언급했습니다.
결론적으로, 모리세이의 '스칸센(Skansen)' 출연은 옳다고 알스트룀은 강조합니다.
Sedan det blev klart att den omstridde indieikonen Morrissey ska uppträda på Allsången har skribent efter skribent ondgjort sig.
DN:s Kristofer Ahlström ser i stället ett par som är som gjorda för varandra.
Innan "Stockholm i mitt hjärta" blev signaturmelodi för "Allsång på Skansen" inleddes programmet med en annan dänga.
Ur tv-apparaternas välvda bukar ljöd: "Sjung med, sjung med, per television, så blir vi enad nation".
Och nog har nationell konsensus nu mobiliserats inför nyheten att popstjärnan Morrissey ska uppträda på allsångspremiären på Skansen.
Dagens ETC beskriver det som ett "magplask" och en strävan hos sångaren "efter att uppnå irrelevans", medan Sydsvenskan frågar sig: "Är detta slutet för artisten?" På det vill jag svara: nej och nej, i den ordningen.
Att den neurotiska dandyn från Manchester gästar "Allsång på Skansen" passar, som han själv sjöng redan 1984, som hand in glove.
Snarare än slutet är det en sorts hemkomst.
Det här är trots allt en man som redan har uppträtt i "Bingolotto", som presenterar sig från scen som "Tommy Körberg" ("Judy, min vän" är en av Morrisseys absoluta favoritlåtar), och som – när jag såg honom på Hovet för tjugo år sedan – skamlöst ledde publiken i allsång till "Helan går".
Lusten till lågkulturell appropriering lät han deklarera redan i texten till The Smiths-hitten "Shoplifters of the world unite" 1987.
Han har beskrivit refrängens slagord som en uppmaning till "andligt snatteri, kulturellt snatteri" – att ta de influenser man gillar och göra dem till sina egna.
Alltså inte helt olikt pursvenska fenomen som kåldolmar, våfflor och – tja, "Allsång på Skansen", som inte är något opåverkat svenskt urtillstånd, utan ett kulturellt montage där den ursprunglige sångledaren Sven Lilja direktimporterade samtida tyska Volksliederabende (folkvisekvällar) och danska allsångstraditioner i parkpaviljonger.
Men framför allt: i decennier har Morrissey öppet och helhjärtat älskat kitsch, spektakel och det smaklöst folkkära, allt som är för mycket: camp, glam, B-kultur och ironiskt förstorade gester.
I en intervju på idéfestivalen South by Southwest 2006 kom han ut som Eurovision-kalenderbitare: han brukade föra statistik över jurypoäng och antal tonartshöjningar.
När Abbas medverkan i schlager-EM kom på tal rättade han snabbt intervjuaren: det var 1974, inte 1972.
Maximalism är kort sagt hans estetiska trygghetszon.
Var skulle han väl då annars hamna än i "Allsång på Skansen": en överpyntad nationalromantisk nöjespark med drag av hötorgskonst, där folkdräkter och torvtak trängs med dansbandsprål.
Att acceptera Morrisseys medverkan innebär dock att man måste ta på sig de ideologiska skygglapparna inför hans djupt korkade och rasistiska uttalanden genom åren.
Men hans framträdande innebär också ett ömsesidigt straff, en balanserade akt av karma: att den principfaste djurrättsaktivisten tvingas uppträda på Solliden intill infångade älgar, björnar och vargar får man väl se som en smärtsam quid pro quo.
Två fel blir inte nödvändigtvis rätt.
Men att Morrissey spelar på Skansen är det.
Läs fler texter av Kristofer Ahlström, till exempel: Bli inte rädd om jag ringer och säger godnatt
출처: https://www.dn.se/kultur/kristofer-ahlstrom-sjalvklart-hor-morrissey-hemma-pa-allsangen/