스웨덴, 색다른 태양광 패널 설치 장소 조명
최근 스웨덴에서는 일반적인 주택 지붕 외에도 다양한 장소에 태양광 패널을 설치하는 방안이 모색되고 있습니다. 이 기사에서는 태양광 패널 설치를 위한 여덟 가지 독특한 장소를 소개합니다.
1. 과수원
독일 겔스도르프(Gelsdorf)의 과수원에서는 사과 농장에 태양광 패널이 설치되었습니다. 이러한 방식은 주택 지붕 외에 태양광 패널을 설치할 수 있는 한 가지 예시입니다.
2. 물 위
물 위에 설치된 태양광 발전 시설도 등장하고 있습니다. 이는 발전소 댐 등에서 활용될 수 있으며, 수면 증발을 막는 효과도 기대할 수 있습니다.
3. 발전소 도로
숲을 지나는 송전선로 주변은 정기적인 벌목이 필요합니다. 이 공간에 태양광 패널을 설치하는 것도 가능합니다. 그러나 스웨덴에서는 송전선로와 최소 50미터의 수평 거리를 유지해야 합니다.
4. 철도 및 도로
스위스 부테(Buttes)에서는 철도 선로에 100미터 길이의 태양광 패널이 설치되었습니다. Sunways라는 회사는 이러한 패널을 기계로 빠르게 설치할 수 있다고 주장합니다. 또한, 도로에 태양광 패널을 내장하는 실험도 진행 중이지만, 스웨덴에서는 눈 제거가 어렵다는 단점이 있습니다.
5. 주차장
주차장 위에 태양광 패널을 설치하면 차량을 시원하게 유지할 수 있으며, 전기차 충전소에 전력을 공급하는 데 활용할 수 있습니다.
6. 농경지
최근에는 앞면과 뒷면 모두에서 전력을 생산하는 태양광 패널이 개발되어, 농경지에 설치하는 사례가 늘고 있습니다. 이러한 패널은 밭의 일부를 가려 작물에 적절한 그늘을 제공하고, 추가적인 수입을 창출할 수 있습니다.
7. 외벽 및 창문
일부 건물 외벽에 태양광 패널을 설치하는 사례도 있습니다. 룰레오 공과대학교(Luleå tekniska universitet)에서는 반투명하게 제작 가능한 안티몬 설파이드 박막을 연구하여, 미래에는 창문에 부착하는 기술을 개발하고 있습니다. 연구원 팡카지 쿠마르(Pankaj Kumar)는 "이 기술을 통해 모든 창문이 작은 발전소가 될 수 있다"라고 말했습니다.
8. 차량
보트, 자동차, 기차 등 다양한 차량에서 태양광 발전 기술이 활용되고 있습니다. 아직 대중 시장용은 아니지만, 많은 보트에서 배터리 충전을 위해 소형 태양광 패널을 사용하고 있습니다.
9. 우주
1954년, 벨 연구소(Bell)는 실리콘 태양광 패널을 개발했습니다. 4년 후, 최초의 우주선에 태양광 패널이 설치되었습니다. 스웨덴 태양 에너지 협회(Svensk solenergi)의 안나 베르너(Anna Werner) 대표는 "태양광 발전은 우주에서 시작되었으며, 연료를 사용하지 않고 전기를 생산할 수 있는 훌륭한 기술"이라고 말했습니다. 현재, 태양광 패널은 우주와 화성에서 사용되고 있으며, 국제 우주 정거장(ISS)의 우주인들을 지원하는 데도 기여하고 있습니다.
Inte bara villor – åtta udda platser för solpaneler Villatak i alla ära.
Det finns betydligt fler ställen att sätta upp solceller på.Runt om i världen sätts paneler upp i vatten, stående på åkrar – och på järnvägar.– Man kan ha behov av att sätta dem på okonventionella ställen för att man helt enkelt har dåligt med yta, säger Marika Edoff, professor i solcellsteknik.
1/7På ett fruktplantage i tyska Gelsdorf har äppelodlingarna täckts av solpaneler.
Det är bara ett exempel på platser vid sidan av villatak där solceller dyker upp runt om i världen.
Arkivbild.
Foto: Martin Meissner/AP/TT2/7I ett gammalt dagbrott i Tyskland sjösattes landets dåvarande största flytande solkraftspark 2022.
Foto: Martin Meissner/AP/TT3/7Experiment med solpaneler längs med järnvägsspår från schweiziska Sunways.
Pressbild.
Foto: Sun-ways4/7Ett parkeringsgarage i Minneapolis har täckts av solpaneler som fyller dubbla syften.
Arkivbild.
Foto: Jim Mone/AP/TT5/7Får betar bland solpanelerna i Texas.
Foto: Ashley Landis/AP/TT6/7Kommer solkraft så småningom att driva fordon?
På bilden ett studentprojekt för en soldriven bil.
Foto: Thibault Camus/AP/TT7/7Rymdfarkoster var tidigt ute med solpaneler, och än i dag drivs exempelvis ISS med hjälp av solens strålar.
Arkivbild.
Foto: AP/TT1/7På ett fruktplantage i tyska Gelsdorf har äppelodlingarna täckts av solpaneler.
Det är bara ett exempel på platser vid sidan av villatak där solceller dyker upp runt om i världen.
Arkivbild.
Foto: Martin Meissner/AP/TT2/7I ett gammalt dagbrott i Tyskland sjösattes landets dåvarande största flytande solkraftspark 2022.
Foto: Martin Meissner/AP/TT3/7Experiment med solpaneler längs med järnvägsspår från schweiziska Sunways.
Pressbild.
Foto: Sun-ways4/7Ett parkeringsgarage i Minneapolis har täckts av solpaneler som fyller dubbla syften.
Arkivbild.
Foto: Jim Mone/AP/TT5/7Får betar bland solpanelerna i Texas.
Foto: Ashley Landis/AP/TT6/7Kommer solkraft så småningom att driva fordon?
På bilden ett studentprojekt för en soldriven bil.
Foto: Thibault Camus/AP/TT7/7Rymdfarkoster var tidigt ute med solpaneler, och än i dag drivs exempelvis ISS med hjälp av solens strålar.
Arkivbild.
Foto: AP/TTNärmare 600 gigawatts kapacitet av solceller installerades i världen förra året, enligt Solar Power Europe.– Ungefär fyra procent av Sveriges el kommer från solceller Jag tror att vi inom några få år kommer att ha mer än tio procent, säger Marika Edoff vid Uppsala universitet.Framväxten gör att de börjar dyka upp även på udda platser.
Här är några exempel:1.
På sjöarFlytande solcellsanläggningar dyker upp här och var, bland annat vid kraftverksdammar.– Du har väldigt bra elanslutningar där.
Det är väldigt enkelt att koppla in ett sådant kraftverk, säger Edoff och berättar att vissa dammar även har problem med avdunstning.– Då kan det vara bra att täcka ytan med någonting och där kan solceller vara ett alternativ.2.
KraftverksgatorVid kraftledningar som exempelvis går genom skogen finns områden som regelbundet måste röjas.
Där kan det gå att sätta upp solceller.
I Sverige är dock grundregeln att minsta horisontella avstånd från kraftledningen ska vara 50 meter till anläggningen.3.
Järnvägar och vägarI Schweiz har hundra meter solpaneler placerats ut på tågbana vid byn Buttes.
Företaget Sunways hävdar att de snabbt kan placeras ut med maskin.
Experiment görs även med att bygga in solpaneler i vanliga vägar, även om Marika Edoff inte tror att det är så lämpligt i Sverige.– De blir så smutsiga och på vintern blir det jättekrångligt med snöröjning4.
Över parkeringarAtt sätta solpaneler ovanpå parkeringar kan hjälpa till att hålla bilarna svala.– Sen kan man använda elen till laddstationerna för elbilar, säger Edoff.5.
På åkrar och fältStående solpaneler kan numera laddas både från fram- och baksidan.
Då tar panelerna inte lika stor plats, och kan placeras i rader på exempelvis åkrar.På andra håll kan lite skugga vara till fördel för grödorna, och vissa paneler täcker bara delar av odlingar vilket kan ge en extrainkomst.– Om man kan kombinera och ha både solceller och samtidigt kunna odla mat är det jätteintressant.
Där går utvecklingen jättefort, säger Edoff.6.
Fasader och fönsterEn del fasader har börjat att täckas av solpaneler.
På Luleå tekniska universitet forskar man bland annat på tunna filmer av antimonsulfid, som kan göras halvtransparenta och i framtiden sättas på fönster."Med den här tekniken kan varje fönster bli en liten elproducent", säger forskaren Pankaj Kumar i ett pressmeddelande.7.
På fordonBåtar, bilar och tåg.
På flera håll i världen tävlas det i olika fordon som bara drivs på solel.
Än så länge är det inget för massmarknaden, men många båtar har exempelvis små solpaneler för att ladda batterier.8.
I rymden1954 togs solpaneler av kisel fram av Bell.
Bara fyra år senare fanns den första rymdfarkosten med solpaneler på plats i rymden, Nasas Vanguard 1.– Solcellsindustrin började ju i rymden för det är ett sådant bra kraftslag.
Det är ju inget bränsle som går åt när man använder solceller för att producera el, säger Anna Werner, vd för Svensk solenergi.I dag används solpaneler på farkoster både i rymden och på Mars, och de håller bland annat rymdfararna ombord på rymdstationen ISS vid liv.