지중해 폭염에 스웨덴 관광 수혜 가능성
극심한 폭염과 파업 위협, 억만장자 결혼식 반대 시위까지, 지중해 연안 국가들이 관광객과 기후 변화로 인한 이중고를 겪고 있습니다. 이러한 가운데, 스웨덴이 반사이익을 얻을 수 있다는 전망이 제기되었습니다.
유럽 남부, 기록적인 폭염
스페인에서는 6월 기온이 46도를 기록하며 역대 최고치를 경신했습니다. 이와 동시에, 마요르카에서는 낮은 임금과 과도한 관광으로 인한 주택 가격 상승에 불만을 품은 노동자들이 파업을 준비하고 있습니다. 베네치아에서는 세계적인 부호인 제프 베조스가 결혼식을 올리면서 도시를 더욱 상업적으로 이용한다는 비판이 제기되어 시위가 벌어졌습니다.
관광 패턴 변화 조짐
이러한 상황 속에서, 스웨덴 관광에 미치는 영향은 아직 미미하지만, 관광 패턴의 변화가 감지되고 있습니다. 빙(Ving)의 클라스 펠비크 홍보 책임자에 따르면, 현재 여름 성수기 판매량이 호조를 보이고 있으며, 스페인 관광지 역시 높은 인기를 유지하고 있습니다. 하지만 기후 변화와 폭염으로 인해 여행 패턴이 변화할 가능성이 제기됩니다. 이에 따라, 로도스, 크레타, 키프로스 등지에서는 관광 시즌이 11월까지 연장될 것으로 예상됩니다.
“기후 변화와 관련하여, 10월 중순에 관광업이 약세를 보이던 그리스 지역에서도 강한 수요가 나타나고 있습니다.” - 클라스 펠비크
관광객 분산과 관광세 논의
미트유니베르시테트(Mittuniversitetet)의 관광 연구원 로베르트 페테르손은 여행 패턴의 변화를 예측하며, 전통적인 성수기 대신 5월, 9월과 같은 시기에 여행이 증가할 수 있다고 말했습니다. 또한, 그는 많은 관광 명소가 관광객 분산을 원하고 있으며, 관광세 도입을 통해 관광객들이 지역 발전에 기여하도록 하는 방안을 모색해야 한다고 주장했습니다. 노르웨이에서는 지방자치단체가 방문객에게 방문료를 부과하기 시작했으며, 에투르(Etour)는 유럽 국가들과 함께 관광세 관련 연구 프로젝트를 진행하고 있습니다.
스웨덴 관광의 기회
로베르트 페테르손은 더운 나라 대신 스웨덴과 같은 서늘한 지역을 찾는 '쿨케이션' 트렌드가 부상할 수 있다고 전망하며, 안전과 환율 등도 고려 사항이 될 것이라고 덧붙였습니다. 스웨덴 관광청(Visit Sweden)의 수산나 안데르손 대표는 스웨덴 관광의 회복세를 언급했지만, 북유럽 국가들에 비해 성장세가 더디다고 지적했습니다. 또한, 그녀는 43%의 여행객이 폭염이 여행 계획에 영향을 미칠 것이라고 답한 설문조사 결과를 언급하며, '쿨케이션' 트렌드가 본격화될 조짐을 보이고 있다고 말했습니다.
“국제 관광객이 10% 증가하면 스웨덴 국고에 100억 크로나가 추가될 것입니다.” - 수산나 안데르손
수산나 안데르손은 스웨덴 관광이 7~8월에 최고조에 달하며, 올해 5개월 동안의 숙박객 수가 작년 동기 대비 약 38만 7천 박 증가했다고 밝혔습니다.
Extremhetta, strejkhot och massprotester mot turister och miljardärbröllop.
Nu flaggar forskare för att resemönstren kan ändras – och turister beskattas hårdare.– Det väcker frågor om hur besökare kan bidra till platsers utveckling, och inte ses som något ont, säger forskaren Robert Pettersson.
Extremhettan sveper över södra Europa och i Spanien noteras ett nytt värmerekord för juni – 46 grader.
Samtidigt hotar arbetare i Mallorca att gå ut i strejk mot låga löner och missnöje över att massturismen driver upp bostadspriserna.
I Venedig protesterar invånare på gatorna mot att Amazon-grunden Jeff Bezos, en av världens rikaste män, exploaterar staden ytterligare genom att gifta sig där.
Några dagar senare är den påkostade festen över och strejkhotet i Mallorca avblåst efter löneökningar – men extremvädret håller i sig och fler protester är sannolikt att vänta.
Så vilka effekter kan det ge på svensk turism?
Än så länge få, enligt Vings presschef Claes Pellvik.
– Just nu har vi lite av en rekordförsäljning för sommarperioden och det gäller även de spanska resmålen, säger han.
Mallorca är och har varit Vings största resmål sedan starten.
– Vad som händer framåt med klimatförändringar och värmeböljor är svårt att sia i, konstaterar Claes Pellvik.
Hittills har det dock inte lett till några negativa konsekvenser för Ving – snarare det motsatta.
Arrangören kan i stället ta emot ännu fler besökare genom att förlänga säsongerna.
Nu varar säsongerna på Rhodos, Kreta och även Cypern in i november.
– Historiskt sett stängde branschen Grekland i mitten av oktober då det var en svag period, men nu ser vi en stark efterfrågan.
Det är möjligt att det har lite att göra med klimatförändringar och att det är varmt långt in i november, säger Claes Pellvik.
Han poängterar samtidigt att Ving ser allvarligt på de protester som dykt upp på senare tid.
– Vi har framfört våra synpunkter till myndigheter och politiker i Spanien om att det är något man måste ta på största allvar.
Robert Pettersson, som är turismforskare på Mittuniversitetet, spår att vi kommer att se fler förändringar i resemönster framåt.
– Man ser redan att den traditionella högsäsongen i Medelhavet kommer att bli för varm eller innebära för stor risk för extremväder och skogsbränder.
Då ökar resandet under månader som maj och september och det kan förskjuta hela semestermönster.
– Det är i förlängningen extremväder och det som följer med det, som exempelvis skogsbränder, som påverkar turismen och inte höjda dygnstemperaturer, säger Robert Pettersson som är verksamhetsledare på turismforskningsinstitutet Etour på Mittuniversitetet.
Foto: Sandra Lee Pettersson Robert Pettersson pekar på att många turisttäta områden tjänar på att turisterna sprids ut.
– De allra flesta platser i världen har underturism och skulle önska mer besökare.
Här finns en utmaning att fördela besökare bättre i tid och rum.
I dag arbetar flera städer med turistskatter, eller turistavgifter, som exempelvis kan tas ut per övernattat dygn.
– Det väcker frågor om hur besökare kan bidra till platsers utveckling, och inte ses som något ont som släpas in och förstör förutsättningarna för de lokala.
Robert Pettersson menar att fokuset på överturism och klimatet aktualiserar frågan, och i Norge får kommunerna nu börja ta ut besöksavgifter.
– Debatten om turistavgifter har kommit och gått under åren, men nu ser vi att den åter blossat upp både i Sverige och utomlands.
I Sverige har besöksnäringens branschorganisation Visita menat att det skulle leda till högre priser, färre besökare och minskad konsumtion.
Robert Pettersson berättar att Etour nu medverkar i ett treårigt forskningsprojekt med andra europeiska länder om just turistsavgifter.
– Vi tittar på hur man operativt kan införa sådana system och hur man kan ta in en avgift och återinvestera pengarna för att skapa ett starkt och robust system, säger han.
Hur det skulle kunna se ut i Sverige återstår att se.
– Det behöver inte vara sju procents turistmoms på en lemonad i baren.
Det kan handla om parkeringsautomater i naturreservat där besökare betalar för underhåll eller frivilligavgifter.
Framöver spår Robert Pettersson att resenärer i större utsträckning kan komma att byta varmare länder mot svalare alternativ, och ser både norra Tyskland och Polen som charterutmanare.
– Och i det lite längre perspektivet Sverige tack vare att det är svalt här.
Faktorer som säkerhet och valutakursen spelar också in.
Samtidigt har turismen ökat relativt långsamt i Sverige, enligt Tillväxtverkets statistik över antal gästnätter, som ger en indikation över utvecklingen.
Under förra året var nivåerna likvärdiga med dem innan pandemin och uppgick till runt 69 miljoner gästnätter.
Susanna Andersson är vd för Visit Sweden som marknadsför Sverige på uppdrag av staten.
– Vi ser en återhämtning till tidigare rekordnivåer men tillväxttakten är för låg för att följa utvecklingen hos våra nordiska grannar, konstaterar hon.
I år uppgick deras budget till runt 109 miljoner kronor.
– Vi har betydligt lägre resurser än våra nordiska grannländer, och i konkurrensen om kunderna vore det såklart bättre om vi kunde ligga lite högre.
Det har pratats en hel del om "coolcation"-trenden där resenärer väljer svalare resemål.
Susanna Andersson säger att de får signaler om att trenden börjar få fäste på riktigt.
I en undersökning från i höstas, med runt 5 000 svaranden från nio länder, uppgav 43 procent att sommarböljan i södra Europa kommer att påverka kommande resplaner.
Hon betonar vikten av turismen.
– En tillväxt på tio procent internationella resenärer hade inneburit tio miljarder kronor extra till statskassan, eftersom vi i dag har cirka 116 miljarder kronor i exportintäkter från utländsk turism.
Under årets första fem månader har gästnätterna ökat med runt 387 000 nätter jämfört med samma period året innan.
– Det visar på en fin ökning under det här året vilket glädjer oss i den tuffa konkurrensen som finns.
Men den svenska turismen peakar i juli-augusti och det är först då vi kan se effekterna.
Vad undrar du om ekonomi?
Ställ din fråga till experterna DN:s ekonomipanel svarar på frågor om privatekonomi, juridik, företagande och karriär.
Skicka frågor till: fraga.ekonomipanelen@dn.se.
Publicerade frågor och svar samlas här.
Visa mer Visa mindre