고테보리에서 '똥 풍선'을 띄우려던 퍼포먼스 예술가, 제지당해
고테보리에서 똥 풍선을 띄우려던 예술가가 제지당했습니다. 세바스티안 루돌프 옌센은 14그램의 흙을 기상 관측용 풍선에 넣었습니다. 그는 이 흙이 야외 화장실에서 나온 썩은 배설물이라고 말했습니다. 옌센은 토론회에서 무대에서 기상 관측용 풍선을 띄우는 것을 거부당했습니다. 그는 고테보리를 묘사하며, "이 독성이 강한, 소위 민주적인 도시에 희망의 양분을 뿌리려 했다"고 말했습니다.
'꿈의 기념비'와 똥 논란
2년 전, 고테보리 미술관은 264제곱미터 규모의 대규모 예술 작품인 '꿈의 기념비'를 기획했습니다. 예술가 세바스티안 루돌프 옌센과 다른 여러 예술가들은 "정돈되고 합리적인 것에 저항"하려 했습니다. 이 프로젝트는 정치적 논쟁으로 이어졌고, 불법 건축물과 이주민 수용소로 불렸습니다.
예술가들 간의 의견 불일치로 인해, 옌센은 미술관이 소장품으로 구입한 기념비의 일부에 똥을 "칠"하기로 결정했고, 결국 구매는 취소되었습니다.
옌센의 '똥' 프로젝트
옌센은 "우리 모두를 하나로 묶지만, 우리가 알고 싶어하지 않는 똥. 우리는 모두가 가진 것을 사용하는 대신 화학 비료를 수입한다"고 말했습니다.
옌센은 다음 주 토요일, 인간의 배설물이 담긴 풍선을 고테보리 상공에 뿌릴 계획이었습니다. 그는 지역 알메달렌(Almedalen)과 같은 프리함스다게르나(Frihamnsdagarna) 행사에서 자신의 예술 세계에 대해 이야기하도록 초청받았습니다.
거부된 풍선 발사
그러나 이 행사를 담당하는 요나탄 마테보 페르손은 옌센이 똥 풍선을 띄우고 싶어한다는 사실을 알게 된 후, 이를 거부했습니다. 옌센은 이 결정에 대해, "표현의 자유와 예술적 자유의 날인데, 왜 다른 날에 풍선을 띄우라는 제안을 받아들여야 하는가?"라고 반문했습니다.
고테보리 시 환경 관리 부서의 책임자인 안데르스 람스비는 비슷한 입장을 밝혔습니다. 그는 옌센의 예술 세계에 대한 의견을 듣는 것은 흥미로웠을 것이지만, 옌센의 아이디어가 적절하지 않다는 데 동의한다고 말했습니다.
옌센의 현재 상황
옌센은 현재 고테보리 마요르나에 있는 집에서, 썩은 배설물로 비료를 준 화분에서 식물들이 잘 자라고 있다고 말했습니다. 그는 또한 플로리다의 한 회사에서 구입한 수백 개의 라텍스 기상 관측용 풍선을 보관하고 있으며, 이 풍선들을 사용하여 하늘로 띄울 계획이라고 밝혔습니다.
옌센이 꼽은 3가지 스웨덴 예술 작품
옌센은 자신이 좋아하는 스웨덴 예술 작품으로 다음과 같은 세 가지를 꼽았습니다.
- 라르스 빌크스의 '니미스' (Kullahalvön)
- 안나 오델의 '미지의 여성'
- 마코데 린데의 '고통스러운 케이크'
Sebastian Rudolph Jensen tömmer 14 gram jord från en glasburk i en väderballong. Han säger att det är förmultnad avföring från ett utedass.Nu har performancekonstnären fått nobben att skicka upp väderballongen från en scen under en debatt.– Det skulle bli hoppets näring som skulle regna ner på den här giftiga så kallade demokratiska staden, säger han om sitt Göteborg. Drömmarnas monument var namnet på ett 264 kvadratmeter stort allkonstverk som Göteborgs konsthall för två år sedan bjöd in till. Konstnären Sebastian Rudolph Jensen och flera andra skulle ”göra motstånd mot det ordnade och rationella.” Det slutade med politiskt storbråk, kallades för svartbygge och migrantläger. Efter att konstnärerna blivit oense valde Sebastian Rudolph Jensen att ”måla” över den del av monumentet med bajs som konstmuseet köpt in till sina samlingar, så köpet fick återgå.
Bild 1 av 3
Delen av konstverket som ingick i Drömmarnas monument som Sebastian Rudolph Jensen ”målade” med bajs.
Foto: Jenny Ingemarsson
Bild 2 av 3
”Migrantläger” kallade en politiker i Göteborg performancekonstverket som byggdes upp utanför konstmuséet vid Götaplatsen.
Foto: Jenny Ingemarsson
Bild 3 av 3
Sebastian Rudolph Jensen står i uteköket och diskar under arbetet med ”Drömmarnas monument” sommaren 2023.
Foto: Jenny Ingemarsson
En del av Drömmarnas monument var nämligen ett utedass som placerats framför konstmuseet vid Götaplatsen, i Göteborgs finrum. När sommaren var över, kommunen fått nog och – trodde sig – att med lastbil ha forslat bort bajstunnorna som stans medborgare och besökare bidragit till att fylla, kördes de ”under en nattlig räd” i stället till Värmland. Det hävdar i alla fall Sebastian Rudolph Jensen, som säger att de sex kärlen stått och puttrat vid en stuga i skogen och förmultnat i komposten, medan Göteborgs kommun i stället fick med sig vanlig matjord och vatten.
Blomkrukorna som står i hans fönster i Majorna i Göteborg har nu gödslats med de två år gamla exkrementerna och de frodas utmärkt, säger han när DN kommer på besök.
Hemma i ateljén har Sebastian Rudolph Jensen fönsterbrädan fylld med blomkrukor där växterna frodas bland annat med förmultnat bajs från utedasset på Götapalatsen, säger han.
Foto: Veronika Ljung-Nielsen
Även fortsättningen av konstverket verkar ha stött på patrull. I ateljén har han en låda med ett hundratal väderballonger av latex som han säger att han köpt in från ett företag i Florida. Några har han redan fyllt för att låta dem, med hjälp av luft, hemmatillverkad vätgas eller helium, stiga mot skyn, expandera av det sjunkande lufttrycket, explodera – och..: – ... låta hoppets näring regna ner. Så beskriver han sin tanke. – Bajset som förenar oss alla, men som vi inte vill veta av. Hellre importerar vi kemisk konstgödsel än att använda det vi alla har.
14 gram förmultnat bajs.
Foto: Veronika Ljung-Nielsen
Nästa lördag skulle ballongen med innehåll av mänskligt ursprung ha spridits över Göteborg, var Sebastian Rudolph Jensens plan. Han hade bjudits in att berätta om sitt konstnärsskap som en del i programmet under Frihamnsdagarna, ett slags lokalt Almedalen. Där ingår det så kallade Omställningslabbet som delvis finansieras av Göteborgs stadsmiljöförvaltning, universitetet med flera.
Men när labbets ansvarige Jonathan Mattebo Persson, som erbjudit konstnären att komma och prata, i ett senare skede fick höra att denne också ville släppa bajsballongen... då drog de öronen åt sig.
Med hjälp av dammsugaren fyller Sebastian Rudolph Jensen väderballongen uppe på taket i Majorna. Jonathan Mattebo Persson, som inte vill ha ballongsläppet från scenen, säger att Rudolph Jensens konstnärskap ”går ut på att upprätthålla konflikter” och att ”du förstår väl att medierna ingår i det här pågående verket?
Foto: Veronika Ljung-Nielsen
Sebastian Rudolph Jensen säger att när det negativa beskedet meddelades honom nämndes också att andra i arbetsgruppen, inklusive representanter från kommunens stadsmiljöförvaltning, hade ställt sig bakom att säga nej. Det förnekar Jonathan Mattebo Persson, grundare av föreningen Kollaborativ Ekonomi Sverige. Varför ville ni inte att han ska få släppa upp den här ballongen med sitt innehåll under Frihamnsdagarna? – Vi kände att det inte var hundra att göra det inför en massa barnfamiljer. Jag sa till honom att han är välkommen en annan gång.
Anders Ramsby är chef för Göteborgs stads stadsmiljöförvaltning.
Foto: Thomas Johansson
En liknande bild av vad som skett ger Anders Ramsby, chef för Göteborgs stadsmiljöförvaltning. – Min personal har haft samtal med arrangören och de har haft samma syn som dem om att det inte är lämpligt med ballongen på den plats som vi arrenderar. Det hade varit intressant att ha med Sebastian om hans syn på konsten. Men jag kan dela synpunkten att just den här tanken han hade inte passar så jättebra. För att det skulle vara farligt med förmultnat bajs eller själva upplevelsen? – Det är svårt att säga, hur stor mängd blir det, hur sprids den? Om jag själv stått där hade jag inte tyckt att det varit så trevligt att få det på mig.
Väderballongen fylldes denna gång med vanlig luft, och hade därför svårt att lyfta en längre sträcka. Sebastian Rudolph Jensen sa att han skulle ta cykeln för att försöka hitta ballongresterna.
Foto: Veronika Ljung-Nielsen
Hemma i Majorna, uppe på hustaket, visar Sebastian Rudolph Jensen hur det går till att, med hjälp av dammsugaren, fylla ballongen med luft och låta den gå till väders. Den här gången inte fylld med helium, det kostar tre-fyra tusen per gång, säger han.
Om beskedet från arrangören som sagt nej till bajsballongen, säger Sebastian Rudolph Jensen: – Det skulle ju vara en dag om yttrandefrihet och konstnärlig frihet, så varför skulle jag då anta förslaget att skicka upp den en helt annan dag?
Performancekonstnärens tre favoriter
På DN:s fråga om vilka tre favoritexempel han har på svenska konstverk inom ”hans” genre säger Sebastian Rudolph Jensen: 1. Lars Vilks ”Nimis” på Kullahalvön 2. Anna Odells ”Okänd, kvinna” 3. Makode Lindes ”Painful cake”
Visa mer
Visa mindre