SL 승소, 버스 회사에 코로나19 손실 배상 불필요
SL(Stockholms Lokaltrafik, 스톡홀름 지역 교통국)이 코로나19 팬데믹으로 인한 버스 이용객 감소에 따른 손실을 버스 회사에 배상할 필요가 없다는 법원 판결을 받았습니다. 스톡홀름 지방 법원은 버스 회사 Transdev(트란스데브)가 SL을 상대로 제기한 소송에서 SL의 손을 들어주며, Transdev에게 1,300만 크로나의 소송 비용을 지불하라고 명령했습니다.
주요 내용
이번 판결은 미드솜마르아프톤(Midsommarafton, 스웨덴 하지) 전날 내려졌으며, SL에게 중요한 승리를 안겨주었습니다. 만약 SL이 패소했다면, 다른 버스 회사들로부터 수억 크로나에 달하는 추가 청구가 이어질 수 있었다고 현지 언론이 보도했습니다. 스톡홀름 지방 법원은 Transdev의 계약 해석을 "잘못되었고 부당하다"라고 평가했습니다.
SL의 언론 담당자인 안드레아스 스트룀베리(Andreas Strömberg)는 "법원이 SL의 입장을 전적으로 지지한 것을 주목한다. 법원은 계약 해석과 관련하여 우리가 내린 평가와 동일한 판단을 내렸다"라고 밝혔습니다.
소송 배경
시그투나(Sigtuna), 우플란드스 베스뷔(Upplands Väsby), 발렌투나(Vallentuna), 노르텔리에(Norrtälje), 태비(Täby), 벡스홀름(Vaxholm), 단데뤼드(Danderyd), 외스테로케르(Österåker)에서 버스 운송을 담당하는 Transdev는 2023년부터 SL에 추가 배상을 요구하기 시작했습니다. SL은 Transdev의 주장이 팬데믹이 발생하지 않았을 경우 버스 이용객이 얼마나 증가했을지에 대한 가설적인, 잘못된 추론에 근거한다고 주장해 왔습니다. SL은 답변서에서 이를 "대체 현실의 낙관적인 추측"이라고 표현했습니다.
법원 역시 Transdev가 계산을 잘못했으며, "가설적인 수입에 따른 가설적인 비용 공제 없이" 배상을 받으려 했다고 판단했습니다. Transdev는 7월 10일까지 스베아 호브레트(Svea Hovrätt, 항소 법원)에 항소할 수 있습니다. Transdev는 분쟁이 큰 결과를 초래할 수 있다고 시사한 바 있습니다.
Transdev의 입장
스테판 요한손(Stefan Johansson) Transdev 언론 담당자는 지난 2월 현지 매체와의 인터뷰에서 "이 문제에 대해 합의점을 찾을 수 없다면, 우리의 사업적 토대를 유지하기 어려울 것"이라고 밝혔습니다. 그는 현재 "우선 판결에 대한 철저한 분석을 진행하고, 향후 상황을 파악할 것이다. 분석이 완료되기 전에는 더 많은 말을 할 수 없다"라고 덧붙였습니다.
요약: 코로나19 팬데믹으로 인한 버스 이용객 감소에 대한 손실 배상 소송에서 SL이 승소했습니다. 법원은 Transdev의 청구를 기각하고, Transdev에게 소송 비용을 지불하도록 명령했습니다. Transdev는 항소 여부를 검토 중입니다.
Transdev har ingen rätt att kräva ersättning av SL för att bussresandet sjönk efter pandemin.
Det anser tingsrätten som dömer bolaget till att betala SL:s rättegångskostnader på 13 miljoner kronor.Domen kom dagen innan midsommarafton och innebär en viktig seger för SL.
Om man hade förlorat hade det kunnat leda till hundratals miljoner i ytterligare krav från de övriga bussbolagen, som Mitt i tidigare har rapporterat.Stockholm tingsrätt avfärdar Trandevs avtalstolkning som "felaktig och oskälig".– Vi noterar att tingsrätten gått på SL:s linje i samtliga delar.
Domstolen gör samma bedömning som vi när det gäller tolkningen av avtalen, kommenterar SL:s presschef Andreas Strömberg.Trandev, som kör busstrafiken i Sigtuna, Upplands Väsby, Vallentuna, Norrtälje, Täby, Vaxholm, Danderyd och Österåker, började kräva extra ersättning från SL redan 2023."Alternativ verklighet"SL har hela tiden hävdat att kraven byggde på hypotetiska, felaktiga resonemang om hur mycket busstrafiken skulle ha ökat om inte pandemin hade inträffat.
"Optimistiska spekulationer i en alternativ verklighet", skrev SL i sitt svar tidigare i våras.Även tingsrätten anser att Transdevs räknat fel och att man velat få ersättning "utan att behöva göra avdrag för de hypotetiska kostnader som de hypotetiska intäkterna med nödvändighet skulle ha varit förenade med."Transdev har nu möjlighet att överklaga domen till Svea Hovrätt senast den 10 juli.
Ännu är det inte klart hur bolaget väljer att göra.
Tidigare har man signalerat att konflikten kan få stora konsekvenser.Ska analysera domen"Om vi inte kan mötas i detta har vi svårt att se de affärsmässiga förutsättningarna att fortsätta vårt åtagande", skrev Stefan Johansson, pressansvarig på Transdev, till Mitt i i februari.Nu kommenterar han kortfattat:– Först vill vi göra ett ordentligt analysarbete av domen och hur förutsättningarna ser ut för oss framöver.
Innan vi gjort det kan vi inte säga så mycket mer, säger Stefan Johansson.Bussbolag stämmer SL för covid-förlusterBussbolaget Transdev har stämt SL på 60 miljoner, som företaget anser sig ha gått back på covid 19-pandemin.
Om SL förlorar i tingsrätten kan det öppna för ersättningskrav från fler trafikoperatörer.Covidpandemin ledde till ett kraftigt minskat resande med SL.
Fortfarande ligger antalet påstigande på bara 85 procent av nivån innan pandemin.Eftersom SL:s ersättning till bussbolagen delvis baseras på antalet resenärer innebär detta ett kännbart intäktstapp för Transdev, Nobina och de andra trafikoperatörerna.Nu vill Transdev ha 60 miljoner i kompensation för de uteblivna resenärerna.
Det är så mycket mer Transdev anser att man skulle ha tjänat om pandemin aldrig hade inträffat.Men SL vägrar betala och menar att en trafikoperatör måste räkna med sådana risker.
SL anser även att Transdevs beräkningar är helt felaktiga – "optimistiska spekulationer i en alternativ verklighet", som SL skriver i sitt svar.I juni 2023 anklagade Transdev SL för avtalsbrott och lämnade in en stämningsansökan.
Tvisten ska upp till huvudförhandling i Stockholms tingsrätt i april.Kan bli miljardbeloppI sin stämningsansökan anger Transdev att även andra trafikutövare har begärt "att den justerade ersättningen ska beräknas med beaktande av den ökning i resande som skett pandemin förutan".Transdev klargör också att den period som de begär ersättning för, januari-maj 2023, bara är en del av vad de anser sig ha rätt till:"Effekterna av pandemin kommer att hålla i sig i flera år framöver vilket innebär att Transdevs rätt till justerad ersättning kommer att gälla under motsvarande tid".Om SL skulle förlora skulle det med andra ord kunna bli hundratals miljoner, kanske miljardbelopp, som trafikoperatörerna kan kräva ut.Svårt att fortsättaOm SL vinner hotar Transdev med att lägga ner verksamheten i Stockholm."Om vi inte kan mötas i detta har vi svårt att se de affärsmässiga förutsättningarna att fortsätta vårt åtagande", skriver Stefan Johansson, pressansvarig på Transdev, till Mitt i.Optimistiska spekulationer i en alternativ verklighet.Här kör TransdevTransdev har tre olika avtal med SL om att köra busstrafiken i Sigtuna, Upplands Väsby, Vallentuna, Norrtälje, Täby, Vaxholm, Danderyd och Österåker.Ett av avtalen började gälla i juni 2019, de andra två startade hösten 2022.
I de två senare fallen lämnade Transdev in sina anbud i mars 2020, samtidigt som pandemin bröt ut.Källa: SL och TransdevBussarna har haft färre påstigande efter pandemin, vilket Transdev nu vill få kompensation för.Maja JohanssonSL i mångmiljonbråk om pandemipengar – bussbolag kan lämnaStäms på 60 miljoner – kan bli miljarder ✔ Syrliga svaret: "Alternativ verklighet"