스베아웨겐(Sveavägen) 차선 축소에 따른 교통량 이동 우려
스웨덴 스톡홀름의 스베아웨겐(Sveavägen) 도로의 차선 축소 계획에 따라 인근 도로의 교통량 증가에 대한 우려가 제기되었습니다. 6월에 있었던 세 차례의 차량 통행 금지 주말 동안, 많은 차량이 도벨렌스가탄(Döbelnsgatan)으로 우회하면서 심각한 교통 체증이 발생했습니다.
도벨렌스가탄(Döbelnsgatan) 주민의 우려
도벨렌스가탄(Döbelnsgatan)에 거주하는 로베르트 브라우너힐름(Robert Braunerhielm) 씨는 “끔찍한 교통 체증이 있었다”고 말했습니다. 그는 연중 몇 주 동안의 차량 통행 금지에는 문제가 없다고 생각하지만, 다가오는 가을에 스베아웨겐(Sveavägen)의 두 개 차선이 자전거 도로로 변경될 경우를 우려했습니다. 그는 “어쩔 수 없이 차를 이용해야 하는 사람들이 있다. 어딘가로 교통량이 분산되어야 하는데, 도벨렌스가탄(Döbelnsgatan)이 유일한 대안이 될 수 있다”고 덧붙였습니다.
스톡홀름 시의 입장
스톡홀름 시 교통 당국은 스베아웨겐(Sveavägen) 개조 공사가 도벨렌스가탄(Döbelnsgatan)의 교통에 미치는 영향을 예측하기 어렵다고 밝혔습니다. 하지만 스베아웨겐(Sveavägen)의 교통 처리 능력이 크게 감소하지는 않을 것이며, 교통 체증이 더 북쪽으로 길어질 수 있다고 전망했습니다. 말린다 플로드만(Malinda Flodman) 교통 담당관은 “도벨렌스가탄(Döbelnsgatan)을 이용하는 것이 현재보다 더 빨라지지는 않을 것이므로, 매력적인 우회로는 없을 것”이라고 밝혔습니다.
교통의 적응
라르스 스트룀그렌(Lars Strömgren) 교통 담당 의원은 “교통 흐름에 큰 영향이 없을 것으로 예상하며, 여전히 스베아웨겐(Sveavägen)을 이용할 것”이라고 밝혔습니다. 그는 또한 “장기간 지속되는 문제라면, 교통량은 적응할 것이다. 우리는 더 많은 사람들이 지속 가능한 방식으로 이동하기를 희망한다”고 말했습니다.
추가 정보
스베아웨겐(Sveavägen)의 차선 축소는 스톡홀름 시의 교통 개선 계획의 일환으로, 자전거 이용을 장려하고 대중교통 이용을 활성화하기 위한 목적을 가지고 있습니다. 하지만 이로 인해 인근 도로의 교통 체증이 심화될 수 있다는 우려가 제기되어, 시 당국은 상황을 면밀히 관찰하고 대책을 마련할 것으로 보입니다.
Uteserveringar, dans och pingis, i stället för bilar.
Den första av tre bilfria helger på en del av Sveavägen är avklarad, nästa blir i slutet av augusti.I stället för att ta sig fram på Sveavägen var det många bilar som i stället körde på Döbelnsgatan.– Det var fruktansvärda köer, säger Robert Braunerhielm, som bor på gatan.Att det blir så några helger om året tycker han inte spelar någon roll, men han är orolig över hur det ska bli i höst när två körfält på Sveavägen görs om till cykelbanor.– Man tar bilen till jobbet för att man behöver ta bilen till jobbet.
Någonstans måste trafiken ta vägen, och det är i princip bara Döbelnsgatan som är alternativet.window.gJSONi1389_1={"items":[{"caption":"Robert Braunerhielm tror inte att fler cykelbanor på Sveavägen leder till att färre tar bilen.","source":"Privat","type":"photo","url":"/image-3.334303.245765.20250628073944.1.9eaaa6bac5"},{"caption":"Två körfält blir cykelbanor på Sveavägen.","source":"Stockholms stad","type":"photo","url":"/image-3.333118.245765.20250628073944.5423d9dee7"}]} ;– Döbelnsgatan är betydlig mindre än Sveavägen, och det bor även barnfamiljer här.
Dessutom finns en förskola i kvarteren.
Vi har redan en del bilköer på eftermiddagarna, nu kan det bli ännu värre.Köerna längre norrutHan ställer sig frågande till vad staden har för underlag angående var trafiken kommer att ta vägen.– Är det bara en förhoppning att folk lämnar bilen hemma?Enligt Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret, går det inte att förutse hur trafiken på Döbelnsgatan påverkas när Sveavägen byggs om.
Trafikkontoret bedömer dock att det inte blir markant minskad kapacitet på Sveavägen, men att köerna kan sträcka sig längre norrut."Det kommer inte att gå snabbare att ta Döbelnsgatan jämfört med i dag, så någon attraktiv smitväg kommer det sannolikt inte att bli", skriver hon i ett mejl till Mitt i.window.gJSONi1389_2={"items":[{"caption":"Döbelnsgatan är smalare än Sveavägen, och Robert Braunerhielm är orolig för att färre bilkörfält på Sveavägen ska leda till ökad trafik här.","source":"Robert Braunerhielm","type":"photo","url":"/image-3.334200.245765.20250628073944.1.65d3279222"},{"caption":"Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret i Stockholms stad.","source":"Victor Malmcrona","type":"photo","url":"/image-3.329229.245765.20250628073944.3da2147537"}]} ;Hon menar att det under de bilfria helgerna är många bilister som inte planerat för den begränsade framkomligheten.
Vid förändringar brukar brukar den typen av problem lösa sig med tiden.
"Döbelnsgatan borde inte drabbas av några stora trafikförändringar. Vi kan såklart inte lova att det inte blir nya eller längre köer på andra gator efter ombyggnaden, men om det skulle ske får vi ta ställning till det då", skriver hon.Trafiken anpassar sigTrafikborgarråd Lars Strömgren (MP) är inne på samma spår.– Vi tror inte att det kommer att ha jättestor påverkan på trafikflödena, och bedömer att det ändå är på Sveavägen man kommer att att köra.Så här såg det ut på Döbelnsgatan under den bilfria helgen på Sveavägen i juni.Robert Braunerhielm– Är det något som varar över längre tid så anpassar sig trafiken.
Vi hoppas även att fler väljer att resa på ett mer hållbart sätt, säger han.