미국과의 10% 관세 합의에 근접한 EU, 볼보 자동차 수출은 불투명
최근 몇 달간 트럼프 대통령의 변덕스러운 관세 정책으로 세계 경제가 흔들리고 있으며, EU와 미국 간의 무역 협상 역시 난항을 겪고 있습니다. 10% 관세 합의가 임박했지만, 자동차 수출에 대한 불확실성은 여전합니다.
절박한 협상 시도: 트럼프의 관세 카드
마치 호수에서 어린아이들이 정신없이 물장구를 치는 모습처럼, 트럼프 대통령의 관세 정책은 세계 경제에 혼란을 초래했습니다. 지난 4개월 동안 트럼프 대통령은 세계 경제에 큰 파장을 일으켰고, 협상은 지지부진했습니다.
EU-미국 간 관세 합의 임박
최근 EU와 미국은 10%의 관세 부과에 합의할 것으로 보입니다. 프랑스, 아일랜드, 이탈리아를 위한 주류 및 항공기 관련 예외 조항이 있지만, 2.5%에서 27.6%로 급증한 자동차 관세는 여전히 해결되지 않아 볼보 자동차를 포함한 서부 스웨덴 지역 경제에 큰 영향을 미칠 수 있습니다. 다른 부문 관세 역시 불확실합니다.
혼란의 시작: 2018년 4월 백악관 로즈 가든
2018년 4월 2일, 백악관 로즈 가든에서 트럼프 대통령은 100여 개 국가에 대한 관세 인상을 발표했습니다. 그는 90일의 유예 기간을 부여하며, 각국에 미국과의 무역 협상을 촉구했습니다.
당시 트럼프 대통령은 “미국을 승자로 만들 수 있는 텔레비전 친화적인 거래”를 기대했을 것입니다.
세계 경제의 반응과 둔화된 협상
발표 직후, 세계 증시는 6조 달러의 가치가 증발하며, 미국과 전 세계는 글로벌 경제 침체의 위기에 직면했습니다. 하지만 관세 협상은 예상보다 더디게 진행되었습니다. 마감일을 며칠 앞두고, 중국, 베트남, 영국만이 형식적인 무역 협정을 체결했습니다.
복잡하게 얽힌 세계 경제
과거의 낮은 관세는 모두에게 풍부한 성장을 가져다주었고, 기업의 생산 네트워크는 전 세계로 확장되었습니다. 예를 들어, 미국 미시간주 디어본에서 생산되는 포드 F150 픽업트럭은 수백 개의 부품을 다른 국가에서 수입합니다. 트럼프 대통령은 애플이 아이폰 생산을 중국에서 미국으로 이전하도록 압박했지만, 전문가들은 생산 비용이 3배로 증가할 수 있다고 지적하며, 이는 실패로 돌아갔습니다.
절박해지는 협상 시도
9일 마감 시한이 다가오자 트럼프 대통령은 주변국에 대한 압박 수위를 높였습니다. 그는 8월 1일로 마감일을 연장하고, 각국 정상에게 서한을 보냈습니다. 이 서한은 “영광입니다”라는 문구로 시작하여 높은 관세 부과를 통보하는 내용이었습니다. 일본과 한국에는 25%의 관세가 부과될 예정입니다.
새로운 협상 시도와 미래에 대한 불안
이러한 서한들은 절박한 협상 시도의 일환으로 보입니다. EU의 우르줄라 폰 데어 라이엔 위원장은 아직 서한을 받지 못했습니다. 협상은 막바지에 이르렀지만, 트럼프 대통령의 변덕과 고립주의가 가져올 미래에 대한 불안감은 여전합니다.
EU är nära en 10-procentig tullöverenskommelse med USA.Nivån är högre än önskad och Volvos bilexport hänger ännu i luften.Med detta föds en ny protektionistisk världsordning där ständig oro för nya tullutspel är vardag.
Det är långsiktigt riktigt illa.
Tänk en orörd spegelblank skogstjärn som invaderas av ett gäng hysteriskt plaskande lågstadiebarn.
Så kan man likna Trumps tullutspel de senaste fyra månaderna.
Den lynnige ledaren för världens rikaste land har fått världsekonomin att skaka rejält – och förhandlingarna har gått trögt.
Under tisdagen närmar sig en av världshandels huvudaxlar – EU och USA – en uppgörelse.
Enligt uppgifter till Politico innebär den en bastull på 10 procent.
Undantag görs för alkohol och flygplan, vilket gynnar Frankrike, Irland och Italien.
Men inga avtal är i hamn för bilar – vars tullar chockhöjdes i våras från 2,5 till 27,6 procent.
Därmed hänger hela Väst-Sverige med Volvo Cars i luften.
Men även andra sektorstullar är oklara.
Känns det virrigt?
Låt oss gå tillbaka och få en överblick: Det var den 2 april i Vita husets rosenträdgård.
Scenen var som tagen ur en reality-tv-såpa.
President Trump visade på svårläsliga plakat chockhöjda tullar mot ett hundratal länder.
Han gav en frist på 90 dagar till den 9 juli, och uppmanade världens stater att skriva handelsavtal med USA.
President Donald Trump visar nya tullnivåer i rosenträdgården utanför ovala rummet i Vita huset.
Foto: RSSIL Framträdandet i Rosenträdgården var inte bara bra tv.
Det satte en ny ekonomisk världsordning.
Trump älskar tullar sedan lång tid.
En tullsiffra är för honom något begripligt, något som kan kommuniceras till hans Maga-väljare.
Han såg förmodligen framför sig kommande tv-vänliga deals där det i alla fall skulle kunna gå att framställa USA som den stora vinnaren.
Världens börser svarade snabbt: 6 biljoner dollars börsvärde försvann och USA och övriga världen trycktes mot randen av global depression.
Tullförhandlingarna gick desto långsammare.
Vid denna veckas ingång, ett par dagar innan slutdatumet, hade bara Kina, Vietnam och Storbritannien skrivit på något som i bästa fall kan tolkas som ramavtal.
Hur kan det komma sig?
Jo, tidigare låga och förutsägbara tullnivåer gav riklig tillväxt - åt alla.
Bolagens produktionsnät spanns över hela världen.
Bara en Ford F150 pick-up som tillverkas i Dearborn, Michigan har hundratals nyckelkomponenter från andra länder.
Trump insåg exakt hur hårt knutna världens ekonomier är när han försökte pressa Apple att flytta sin iphonetillverkning från Kina till USA med 25-procentiga tullar.
Men det tycks ha runnit ut i sanden och här är en ledtråd varför: experter tror att det kan tredubbla tillverkningskostnaderna.
När Trump såg att tidsfristen 9 juli skulle bli ett globalt fiasko ökade han pressen på omvärlden, nu än mer kreativt och tv-mässigt.
Han förlängde slutdatum till 1 augusti – och serverade det med ett brev.
När den här texten skrivs har det skickats till ett 15-tal statsöverhuvuden och inleds med "Det är en stor ära" – innan Trump drämmer till med en ny hög tullsiffra.
Japan och Sydkorea fick båda 25 procent.
Vita husets pressekreterare Karoline Leavitt visar upp brevet till Sydkoreas president President Lee Jae-myung med hot om 25-procentiga tullar på måndagskvällen.
Foto: Evan Vucci Ta breven för vad de är: nya och alltmer desperata förhandlingsutspel.
EU:s Ursula von der Leyen har ännu inte fått något brev.
Förhandlingarna är nära målgång.
Men sedan de gått i mål kvarstår ett becksvart stråk av oro.
Oro för Trumps lynnighet och vurm för tullar som när som helst kan innebära ett nytt kaos.
Och i det längre perspektivet för allt vad en isolationistisk värld innebär.